Dimineata am scris un articol in care va spuneam ca Apple nu ofera tratament preferential celebritatilor si intr-unul dintre citatele publicate in articol o vedeta TV din SUA a comparat compania Apple cu o societate secreta. Comparatia mi se pare a fi putin cam exagerata pentru ca Apple este doar una dintre multiplele companii care incearca sa tina departe de ochii lumii proiectele la care lucreaza. In anii ’90 compania Apple avea extrem de mari probleme in a pastra secrete proiectele la care lucra si revenirea lui Steve Jobs a dus la o restrictionare severa a libertatii de exprimare a angajatilor companiei. De atunci niciun angajat nu poate discuta despre ceea ce face in cadrul companiei Apple, nu poate vorbi despre proiecte active sau terminate si totul pentru ca in trecut unii au oferit presei detalii despre produse aflate in curs de dezvoltare. Acea politica “libera” dusa in companie la inceputul anilor ’90 a adus-o aproape de faliment si tot ceea ce a implementat Steve Jobs dupa revenire a ajutat-o pe Apple sa ajunga unde este acum. Inaintea revenirii lui Steve Jobs competitorii Apple stiau tot ce urmeaza compania sa lanseze si produceau dispozitive cu functii similare sau chiar mai bune inainte ca Apple sa apuce sa lanseze tot ce avea pregatit.
Cel mai recent scandal care are in prim-plan o scurgere de informatii are legatura cu terminalul iPhone 4 care a fost prezentat lumii intregi cu 2 luni inaintea lansarii oficiale pregatite de Apple. Atunci Steve Jobs s-a implicat personal in recuperarea dispozitivului, politia americana a perchezitionat casa unui jurnalist si totul s-a terminat cu lansarea celui mai bine vandut iPhone de pana in prezent. Problema pentru Apple a stat in faptul ca dupa prezentarea terminalului iPhone 4 de catre Gizmodo vanzarile companiei au scazut dramatic pentru ca lumea nu mai era dispusa sa cumpere vechiul iPhone 3GS din moment ce noul iPhone 4 urma sa apara si arata atat de bine. Competitorii nu au reusit sa afle prea multe despre dispozitiv si Apple a avut enorm de mult de castigat chiar daca initial totul parea departe de a fi un adevarat succes.
Apple isi protejeaza cu foarte multa seriozitate secretele si totul in ideea de a nu afecta vanzarile produselor disponibile deja in magazine. Apple impune tuturor angajatilor sai sa nu discute cu presa despre niciun proiect la care ar lua parte insa chiar si asa foarte multe informatii ajung la utilizatori si in general aflam 90% din functiile unui produs nou inainte ca acesta sa fie prezentat de companie. Apple nu poate fi numita o societate secreta insa poate fi numita o companie care isi protejeaza cu indarjire secretele pentru a nu da concurentei detalii cu privire la proiectele aflate in curs de derulare si pentru a proteja vanzarile produselor disponibile pe piata.