De foarte multe ori s-a adus in discutie faptul ca Apple produce terminalele sale la preturi foarte mici, insa le vinde la preturi mari si diferenta de pret dintre pretul de productie si cel de vanzare i-ar intra in totalitate in conturi. Imaginea de mai sus ne spune ca toate componentele unui iPhone 4S de 16 GB costa 190$ si daca mai adaugam 10$ ca si cost de asamblare, atunci ajungem la un pret de productie de 200$. In SUA cel mai ieftin iPhone 4S decodat se vinde cu 650$, deci avem o diferenta de 450$ intre pretul de productie si cel de vanzare. Vorbim aici despre pretul de vanzare din SUA, el fiind cel mai mic, insa daca luam in calcul faptul ca in anumite tari iPhone-ul se vinde si cu 1000$, atunci diferenta devine si mai mare.
Revenind la subiect, ce se intampla cu acesti 450$? Si-i baga Apple in buzunar pe langa cele aproape 120 de miliarde de dolari pe care ii are in conturi? Ei bine, nu intreaga suma intra in conturile companiei Apple deoarece o buna parte din ea este folosita in alte scopuri. Pentru inceput Apple trebuie sa transporte dispozitivele de la fabrici la magazine, compania trebuie sa plateasca pentru promovarea terminalelor, o buna parte din bani se investesc in cercetarea si dezvoltarea altor tehnologii, alte sume sunt folosite pentru a sustine serviciile oferite in iPhone, alte sume sunt folosite pentru a oferi serviciile de garantie/schimbare, si lista continua.
Imaginea de mai sus a fost prezentata de catre mine acum cateva luni de zile si ea va spune cat se poate de bine modul in care acea diferenta de 450$ este utilizata de catre Apple pentru a sustine diverse servicii. Creatorii acestui grafic au spus ca pretul de vanzare al unui iPhone este de 700$, insa au calculat pretul de productie tot la 200$, deci suma finala de 319$ care ar intra in conturile Apple ar putea fi cu 50$ mai mica sau cu 100$ mai mare(daca luam in calcul pretul international de vanzare). Da, Apple face foarte multi bani din fiecare iPhone vandut, insa acesti bani sunt reinvenstiti mai tarziu in contracte cu Samsung, Sharp, LG, sau alte companii, ori sunt folositi pentru achizitionarea unor companii mai mici. Alti bani sunt folositi pentru salarii, procese cu Samsung, conferinte de prezentare a produselor, angajarea unor oameni talentati si crearea unor structuri care dezvolta tehnologii noi, dar aceste costuri nu sunt indeajuns de mari pentru a reduce substantial profitul companiei.
Da, Apple ar putea sa reduca pretul de vanzare al unui iPhone, ar putea sa faca un bine utilizatorilor, dar nu o va face pentru si-ar pierde statutul de companie cu produse premium, insa aceasta nu tine doar de Apple, ci de toate marile companii care vand produse la suprapret consumatorilor. In aceasta situatie Apple nu trebuie aparata pentru ca isi baga in conturi sume enorme de bani si le cere utilizatorilor sa plateasca foarte mult pentru propriile produse, insa in final oricine are optiunea de a alege daca vrea sa plateasca un pret premium pe un iPhone sau un pret mediu spre mare pentru orice alt smartphone.
This post was last modified on aug. 29, 2012, 2:01 PM 14:01