De-a lungul anilor multe persoane au incercat sa descopere cum anume isi alege Apple numele pentru produse, iar un canadian pare sa fi gasit reteta in baza careia sunt concepute aceste nume. El pune in perspectiva faptul ca fiecare produs Apple are la baza 4 branduri: cel principal al companiei, cel secundar al produsului, cel tert care face diferentierea clara intre mai multe produse de acelasi gen si cel optiunal care diferentiaza din nou produsele din aceeasi categorie. Exemplele arata cam asa: Apple – brand principal, iPhone/MacBook/iPod – brand secundar, 3G/4/4S/5, ori Pro/Air, ori Classic/Nano/Shuffle – brand tert, si cel optiional cu denumirea 13/15 inch in cazul MacBook-urilor.
In baza acestei scheme Apple ar lua in calcul o a doua teorie de numire a produselor, aici primand : produsele premium vs produsele normale, forma produselor si la final numele generatiilor. In cazul primei teorii pot fi aduse in calcul toate Mac-urile, Apple delimitandu-le in felul urmator: Mac vs PowerMac, iBook vs PowerBook si MacBook vs MacBook Pro. Practic Apple delimiteaza foarte clar performantele produselor astfel incat clientii sa aleaga exact ceea ce au nevoie si sa aiba asteptarile potrivite pentru produsul ales.
A doua teorie ia in calcul forma produselor, iar aici avem desigur iPod Classic/Nano/Shuffle/Touch, MacBook Air/MacBook Pro, Mac Mini/iMac/Mac Pro. Alegand unul dintre aceste produse utilizatorii isi fac o idee in legatura cu dimensiunea sa, spatiul pe care il va ocupa si modul in care il vor utiliza.
La final ramane teoria privind delimitarea generatiilor, aceasta fiind implementata o data cu terminalele iPhone. Totul a inceput cu iPhone 3G care dadea consumatorilor de inteles ca dispozitivul se poate conecta la retele 3G, iar continuarea o avem in iPhone 3GS/4, etc, insa la tabletele iPad Apple a oprit aceasta crestere aparent normala si ramane de vazut daca va lua aceasta decizie in cazul noului iPhone.
Foarte important in aceasta schema este desigur brandul tert care este in marea majoritate a cazulor folosit de consumatori pentru a diferentia produsele. Putini spun “imi cumpar un MacBook Air”, insa multi aleg doar brandul tert “Air/Pro”, pentru a delimita clar produsul si acelasi lucru se intampla in cazul iPhone-ului. In cazul iPad Apple a complicat mult lucrurile, dar poate anul viitor le va simplifica din nou.
Aceasta este doar o simpla teorie si ar putea sa nu aiba legatura cu modul in care Apple alege denumirile produselor sale, insa pana acum compania a luat decizii relativ bune in aceasta privinda, singura problema fiind la iPad 3 care are un nume ciudat, confuz, care probabil nu trebuia ales.