Popularitatea Apple in randul managerilor operatorilor de telefonie mobila pare sa fie destul de scazuta si la baza sunt contractele extrem de stricte pe care le impune compania. Apple le impune operatorilor sa semneze contracte prin care se obliga sa cumpere cantitati predeterminate de iDevice-uri, indiferent daca acel operator vinde acele terminale sau nu. Multi operatori, in special din Europa, sunt nemultumiti de situatie, iar cativa dintre ei, in special din Franta, au trimis la Comisia Europeana parti ale contractelor incheiate cu Apple.
European Union regulators are examining the contracts Apple strikes with cellphone carriers that sell its iPhone for possible antitrust violations after several carriers complained that the deals throttled competition. Although they have not filed formal complaints, a group of European wireless carriers recently submitted information about their contracts with Apple to the European Commission, according to a person briefed on the communications with the carriers who asked not to be identified.
Problema ridicata de catre operatori sta in faptul ca ei sunt obligati sa vanda terminalele pe care le cumpara si astfel se concentreaza pe un singur producator, in loc sa se concentreze pe toti, eventuale incalcari ale legilor antitrust putand iesi de aici. Desi impotriva Apple nu a fost depusa vreo plangere pentru incalcarea legislatiei antitrust, Comisia Europeana monitorizeaza situatia si la nevoie va interveni pentru a opri practicile Apple si pentru a aplica amenzi daca este cazul.
The commission is not obligated to act until it receives a formal complaint of anticompetitive behavior. That it is already examining the contracts suggests that it is taking the carriers’ concerns seriously. The issues do not appear to apply to carriers in the United States; an executive at an American carrier said the terms of its contract with Apple were aggressive but not unreasonable.
Comisia Europeana nu poate porni o investigatie antitrust pana cand o plangere nu este formulata si operatorii au motive bune sa nu faca acest lucru. Majoritatea dintre ei sunt fortati de clienti sa vanda iPhone-uri si sunt nevoiti sa incheie aceste contracte cu Apple, iar partea interesanta este ca in SUA lucrurile nu stau la fel. Operatorii americani nu se plang de aceleasi probleme si e ciudat de ce europenii incep abia acum. Indiferent care sunt problemele dintre Apple si operatori, atat timp cat clientii doresc terminalele, operatorii nu prea au de ales.