Operatorul de telefonie mobila Vodafone a fost amendat cu suma de 50.000 de LEI catre Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor pentru practici comerciale incorecte. Ce inseamna asta ? Ei bine Vodafone isi cam restrictiona clientii unor oferte prepaid, impunand conditia ca “numarul de minute al apelurilor initiate sa NU depaseasca cu 500 numarul de minute primite”.
Practic, daca un client suna prea mult in alta retea si nu era sunat inapoi, Vodafone ii restrictiona accesul la apelarea nationala si cam aici se incheia discutia pana cand era reinnoita optiunea. Situatia este desigur similara cu cea de anul trecut cand Telekom a restrictionat unele numere ale Vodafone din cauza numarului mare de apeluri facut spre ele, insa atunci n-au fost amenzi aplicate.
Amenda de 50.000 de LEI aplicata celor de la Vodafone este nesemnificativa in comparatie cu incasarile companiei si desigur ca nu ii va opri sa actioneze la fel pe viitor. Totusi, este bine ca ANPC trage un semnal de alarma si ne arata ca unele plangeri nu sunt uitate prin sertare, iar cei de la Vodafone ar trebui sa isi revizuiasca atitudinea vis-a-vis de clienti.
Cu aceasta ocazie, va indemn sa depuneti plangeri la ANPC de fiecare data cand considerati ca vreun operator telecom va trateaza in mod injust.
Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor a sanctionat contraventional operatorul de telefonie mobila Vodafone pentru utilizarea de practici comerciale incorecte.
Operatorul de telefonie mobila punea la dispozitie consumatorilor o serie de oferte prepaid care includeau un numar fix de minute, SMS-uri sau acces la internet. Oferta era valabila 28 de zile. In urma analizarii reclamatiilor consumatorilor, a rezultat ca, desi acestia se aflau in perioada de valabilitate a ofertelor, serviciile de apelare au fost restrictionate pentru ca erau conditionate de un numar suficient de apeluri primite.
Consumatorilor le era impusa o conditie pe care le era imposibil sa o respecte, numai profesionistul avand capacitatea tehnica de a monitoriza apelurile primite. La fel se intampla si in cazul beneficiilor oferite la reincarcarea diferitelor cartele, consumatorii, pentru a putea utiliza beneficiile achizitionate, fiind conditionati de numarul de apeluri primite.
O alta neregula constatata se refera la cartelele reincarcabile prin care se ofereau minute si SMS-uri nationale nelimitat. Operatorul de telefonie mobila considera ca utilizarea rezonabila a serviciului inseamna ca numarul de minute al apelurilor initiate NU depaseste cu 500 numarul de minute primite. Website-ul prin care comerciantul isi promova ofertele la aceste cartele nu mentiona aceste restrictionari.
Prin utilizarea cuvantului nelimitat se intelege faptul ca nu exista nicio restrictie; practic, profesionistul utiliza acest termen doar in scop de marketing, consumatorii luand o decizie de tranzactionare pe care in alta situatie nu ar fi luat-o.
Pentru utilizarea unei practici comerciale inselatoare, profesionistul a fost sanctionat contraventional cu amenda contraventionala de 50.000 lei. Profesionistul s-a obligat sa elimine mecanismul de restrictionare automata a serviciilor ca urmare a raportului dintre numarul de minute sau SMS-uri efectuate si cele primite.
O practica comerciala este considerata inselatoare atunci cand un comerciant ascunde sau ofera intr-un mod neclar, neinteligibil, ambiguu ori în contratimp, o informatie esentiala sau nu indica intentia comerciala a practicii, in cazul in care aceasta nu rezulta deja din context, si cand, in oricare dintre cazuri, consumatorul mediu este determinat sau este susceptibil a fi determinat sa ia o decizie de tranzactionare pe care altfel nu ar fi luat-o. (Legea 363/2007).
Thanks to Radu V.