Ceea ce mai toti jurnalistii, bloggerii sau youtuberii popular stiu de ceva vreme, este explicat in detaliu de catre unul dintre ei in clipul video de mai jos. Aceasta este una dintre modalitatile prin care Apple, Samsung, si ORICE producator de terminale mobile, calculatoare, masini, bla bla, manipuleaza jurnalistii, bloggerii sau youtuberii pentru a avea review-uri pozitive la produse.
Vorbim aici despre una dintre metode, adica oferirea de acces prioritar la produsele care urmeaza sa fie lansate pe piata, astfel incat toate aceste persoane sa le ofere review-uri pozitive. Apple, Samsung si restul producatorilor, aleg doar acele persoane care fac review-uri bune pentru produse si le ofera acces prioritar la ele pentru a prezenta lumii intregi noutatile pe care le le aduc.
Desi toate aceste persoane nu sunt platite de Apple, Samsung, etc, sa faca review-uri bune, ele sunt constranse de exclusivitatea de care au parte. Mai exact, in cazul in care review-urile nu sunt pe masura asteptarilor producatorilor, adica nu lauda produsele asa cum trebuie, cei care se abat de la “cerintele producatorilor” sunt exclusi de pe lista celor care primesc produsele inaintea lansarii, sau sunt invitati la conferinte, etc.
Manipularea Apple si Samsung pentru review-uri pozitive la produse
Exista foarte multe publicatii care au fost excluse din lista celor care primesc produse pentru review inaintea lansarii, sau care sunt invitati la conferinte, pentru ca au prezentat si partile negative ale unor produse, iar multi se tem sa o faca. A avea un produs extrem de popular inaintea lansarii iti poate aduce extrem de multa publicitate, deoarece lumea va fi foarte interesata sa vada informatiile.
Producatorii nu sunt in mod neaparat interesati sa ofere produsele celor care au audienta foarte mare, deoarece ei sunt constienti ca materialele vor fi oricum promovate de catre cei care nu au produsele. In aceasta idee, producatorii cauta persoanele care sa le prezinte produsele in cel mai bun mod posibil pentru ca ele sa se vanda, chiar daca in final produsele respective au si probleme foarte mari.
Nu vorbim aici despre o relatie de interdependenta, deoarece producatorii pot gasi oricand diverse persoane care sa le promoveze produsele, deci cei care le primesc in mod exclusiv sunt constransi sa faca o “treaba buna” pentru producator, altfel risca sa nu mai primeasca nimic in viitor.
Ceea ce se explica in clipul de mai sus este valabil si in Romania de ani si ani de zile, metoda de lucru fiind chiar mai agresiva decat pare. Practic, daca primesti un produs pentru review si nu-l prezinti intr-o lumina buna, nu veti mai primi vreodata vreun alt produs de la acel producator, indiferent cat de mare este audienta ta. Daca esti si platit sa faci acel review, atunci in extrem de rare cazuri compania va accepta mai multe critici in materialul final.
In Romania multe dintre review-uri sunt facute de persoane dornice sa aiba parte de atentia producatorilor in viitor, asa ca informatiile prezentate nu sunt intotdeauna si in totalitate obiective, din pacate. Nici in strainatate lucrurile nu stau altfel, iar de fiecare data cand vedeti un review pentru un produs facut inainte de lansare, ar trebui sa va intrebati cam ce procent din informatiile prezentate acolo sunt adevarate.
Toate aceste probleme sunt vechi si nu se aplica doar la producatori de gadget-uri sau automobile, ci si la operatori de telefonie mobila, sau companii care dezvolta software, iar ele nu vor disparea prea curand, pentru ca manipularea trebuie sa continue.
This post was last modified on dec. 21, 2016, 9:43 AM 09:43