Facebook, Google, Microsoft si alte companii ar putea avea probleme destul de mari daca o noua taxa pe link si pe citate pregatita de catre UE ar intra in vitoare vreodata. Vorbim despre o propunere legislativa care afecteaza in principal Facebook si Google, ea avand menirea de a proteja autorii de continut pe o piata digitala in care multi pierd controlul asupra a ceea ce creaza.
UE vrea sa intervina aici cu o lege care poate obliga companii precum Facebook, Google, Microsoft, YouTube, Vimeo si altele, sa plateasca de fiecare data cand anumit continut e publicat in retelele lor. Cei de la APTI, Asociația pentru Tehnologie și Internet, numesc aceasta propunere legislativa drept taxa pe link, insa vorbim despre implicatii mult mai mari, dar in principal pentru giganti precum Facebook.
Practic, UE stie ca multa lume partajeaza mult continut pe Facebook, iar Google il preia de una singura, dar cu acordul creatorilor, numiti editori de presa in propunerea legislativa. UE stie deasemenea ca mult din acest continut nu mai este accesat dupa ce pe Facebook se publica titlul articolului/stirii, impreuna cu o poza si o descriere, acelasi lucru fiind valabil pentru Google, oamenii dandu-si seama ce transmite informatia si luand decizia daca intra, sau nu, in website.
Facebook – taxa pe link si citate pregatita de UE
UE este de parere ca editorii de presa pierd bani atunci cand Facebook, sau Google, sau Microsoft, preiau continutul lor cu descriere si titlu, il publica in propriile platforme si oamenii nu-l mai acceseaza, propunand o taxa pe link. De fiecare data cand un link, sau un citat, este publicat pe Facebook, de orice utilizatorul, creatorul respectivului continut, ar putea percepe o taxa pe link.
Acelasi lucru se poate aplica si pentru Google, sau Microsoft, iar impreuna cu Facebook, aceste companii ar trebui sa le plateasca bani editorilor de presa, chiar daca oamenii acceseaza link-urile. Ideea in sine este semi-stupida, pentru ca majoritata editorilor de presa au nevoie de Facebook si Google pentru a genera trafic si bani, iar daca aceste companii refuza sa-l mai ofere, pierderile vor fi imense.
Mai mult decat atat, cum isi propune UE sa oblige Facebook sau Google sa plateasca bani cand o persoana partajeaza un link, este greu de spus, dar probabil imposibil de realizat. Initiativa celor de la UE este sustinuta de cateva trusturi mari de presa, unul cu publicatii si in Romania, insa cred ca Facebook si Google vor gasi oamenii potriviti pentru a bloca adoptarea ei, un vot urmand a avea loc in septembrie.
Puteti citi propunerea legislativa aici si impresiile celor de la APTI aici.