Facebook are cea mai mare retea de socializare de pe planeta, dar nu a ajuns in acest punct fara sa se uite extrem de atent la ceea ce fac si vor oamenii. Facebook a cumparat de-a lungul timpului si foarte multe companii care au ajutat-o sa faca asta, iar printre ele se numara una numita Onavo, care ofera gratuit posibilitatea de a naviga pe internet printr-o retea de tip VPN, securizata, cel putin teoretic.
Facebook a cumparat Onavo cu aproape 4 ani in urma, iar de atunci a inceput sa se uite foarte atent la ceea ce fac utilizatorii serviciului cand navigheaza pe internet. Multumita datelor preluate de acolo, cei de la Facebook au stiut cum sa-si faca serviciile online mai bune, dar au aflat si secrete privind rata de utilizare a unor servicii competitoare, printre ele numarandus-e si cel al companiei Snapchat.
Facebook a stiut cat de multa lume mai foloseste Snapchat si care dintre functiile oferite de catre aplicatii mai sunt populare, asta in timp ce doar aceasta companie mai stia asta. Multumita datelor, Facebook a reusit sa implementeze in aplicatiile sale functii care sa atraga noi utilizatori de la Snapchat, iar strategia s-a dovedit a fi una de succes, pentru ca Snapchat se afla intr-o situatie destul de proasta.
Facebook cum te spioneaza in secret pe internet
Facebook s-a folosit de aceeasi aplicatie Onavo si inainte de a cumpara WhatsApp pentru a vedea cam cat de utilizata este platforma de mesagerie. Mai mult decat atat, Facebook s-a folosit de datele din Onavo pentru a lansa platforma Facebook Live dupa ce a vazut cat de multa lume foloseste serviciile de live video ale Meerkat si Periscope, asa ca acum aflam cum a stiut tot timpul ce functii noi populare sa lanseze.
Facebook a modificat termenii si conditiile de utilizare ale platformei Onavo pentru a include specificatii prin care sa mentioneze faptul ca toatele datele de acolo pot fi analizate de catre ea. Aceasta modificare a fost facuta inca de acum cativa ani, asa ca Facebook are acces la toate aceste date de foarte multa vreme, iar asa isi spioneaza nu doar utilizatorii, ci si concurentii care au serviciile folosite prin Onavo.
“Months before social-media company Snap Inc. publicly disclosed slowing user growth, rival Facebook Inc. already knew. Late last year, Facebook employees used an internal database of a sampling of mobile users’ activity to observe that usage of Snap’s flagship app, Snapchat, wasn’t growing as quickly as before, people familiar with the matter said. They saw that the shift occurred after Facebook’s Instagram app launched Stories…”
Facebook nu dezvaluie numarul de persoane care folosesc Onavo la nivel global, insa din moment ce datele de acolo sunt atat de relevante, este clar ca vorbim despre sute de milioane de persoane. Practic, Facebook are o platforma care ii permite sa “vada” cat de populare sunt serviciile competitoare si ce functii sunt cele mai folosite, totul fara ca vreo companie sa poata opri asta in vreun fel.