Huawei, Orange, Telekom, S&T, Omnilogic vor sa modernizeze serviciul de urgenta 112, Serviciul de Telecomunicatii Speciale, STS, primind 5 oferte de la aceste companii pentru contractul in valoare de 184.7 milioane de LEI, fara TVA, insa doar pentru primii 2 ani. Desi firmele principale sunt cele de mai sus, exista o varietate de firme care ar urma sa fie subcontractate pentru a lucra la modernizarea serviciului de urgenta 112, iar numarul firmelor este destul de mare.
Serviciul de urgenta 112, in organizarea actuala, are fiecare dintre cele 41 de centre functionare in baza unui sistem informatic propriu, fara ca ele sa permita interconectarea dintre ele pentru a-si oferi sprijin reciproc. Practic, sistemul 112 este gandit in baza unor tehnologii vechi, si are nevoie de o imbunatatire radicala, iar Huawei, Orange, Telekom, si celelalte companii, liciteaza pentru a aduce serviciul de urgenta la standardele moderne, cu tehnologii de ultima ora.
Huawei, Orange, Telekom vor sa MODERNIZEZE Serviciul 112
Huawei liciteaza pentru acest sistem in conditiile in care in SUA, sau Australia, produsele sale pentru retele de telefonie mobila sunt interzise deoarece reprezinta un pericol pentru siguranta nationala a celor tari. Avand in vedere ca serviciul de urgenta 112 este critic pentru siguranta nationala a Romaniei, va fi foarte interesant de vazut daca autoritatile vor lua in considerare ce se intampla in alte tari, sau le vor permite celor de la Huawei sa participe la licitatie, si eventual sa o castige.
“În arhitectura actuală a sistemului, fiecare din cele 41 de centre 112 recepționează și gestionează în mod independent apelurile de urgență din aria sa de responsabilitate, fără ca aplicația 112 actuală să ofere nativ posibilitatea sprijinului reciproc, fiecare din centrele 112 având un sistem informatic propriu. Acest model arhitectural, implementat în anul 2004, în concordanță cu tehnologiile hardware-software și limitările de bandă existente la vremea respectivă, nu este adecvat pentru gestionarea situațiilor de urgență de amploare, care presupun inițierea simultană a unui număr mare de apeluri de urgență. Practic, în astfel de situații, cauzate în special de fenomenele meteo extreme, atât centrele 112 cât și dispeceratele agențiilor de urgență sunt puse în dificultate, în a asigura un răspuns prompt la toate apelurile de urgență, din cauza numărului limitat de operatori și dispeceri existenți la nivel local. Vechimea echipamentelor hardware și a aplicațiilor ce asigură funcționarea SNUAU amplifică riscurile tehnologice de nefuncționare a sistemului informatic actual.”
Huawei, pe plan international, nu se bucura de incredere mare nici in Marea Britanie, unde desi nu s-a spus clar ca aceasta companie e controlata de guvernul chinez, exista dubii cu privire la securitatea produselor de telecomunicatii. Nu stiu daca vreo persoana din guvern isi pune semne de intrbare cu privire la capacitatea celor de la Huawei de a oferi in conditii de siguranta echipamentele neceare pentru modernizarea serviciului de urgenta 112, dar poate ca ar trebui sa o faca.