eMAG este unul dintre cele mai mari magazine online din Romania, iar impotriva sa autoritatile au impus o amenda de 6.7 milioane de euro din cauza abuzului de pozitie dominanta care a fost constatat de catre Consiliul Concurentei, anuntul fiind facut chiar astazi.
eMAG a recunoscut fapta pentru care a fost sanctionata, si a anuntat ca va impune o serie de masuri corective pentru ca nu mai avea probleme de acest gen, iar detalii suplimentare cu privire la ceea ce a anuntat Consiliul Concurentei astazi aveti mai jos.
“Consiliul Concurenței a sancționat compania Dante International SA cu 32,28 milioane lei (aproximativ 6,7 milioane euro) pentru abuz de poziție dominantă pe piața serviciilor de intermediere prin platforme online de tip marketplace și a impus companiei o serie măsuri corective pentru a restabili mediul concurențial normal și pentru a preveni apariția unor astfel de fapte.
În urma investigației declanșate la sfârșitul anului 2017, Consiliul Concurenței a constatat că Dante International SA, în calitate de deținător și administrator al platformei online eMAG Marketplace a abuzat de poziția sa dominantă, în perioada ianuarie 2013 – iunie 2019, în special, prin poziționarea și afișarea mai favorabilă a propriei oferte de produse în detrimentul ofertelor partenerilor care comercializau pe platformă și cu care se afla în concurență directă.
În acest fel, s-au limitat ofertele partenerilor afiliați eMAG.ro, ceea ce a condus la afectarea concurenței reale între ofertele de produse prezentate pe această platformă. Compania a recunoscut fapta anticoncurențială și a beneficiat de o reducere a amenzii.
Pentru ca aceste fapte să nu se mai repete, autoritatea de concurență a impus companiei să adopte o serie de măsuri privind algoritmii utilizați de platformă, Dante având obligația să informeze complet și corect comercianții parteneri asupra modului de funcționare a algoritmilor, cum ar fi cei de listare, cei de poziționare a produselor pe platformă și să limiteze
intervențiile manuale în funcționarea algoritmilor relevanți.
În același timp, compania trebuie să dezvolte modificări ale structurii organizaționale, să creeze un sistem de gestionare a datelor colectate și stocate prin intermediul platformei, astfel încât accesul la aceste date agregate să se realizeze în mod nediscriminatoriu. Totodată, Dante trebuie să-și îmbunătățească politica de soluționare a plângerilor, prin crearea unui set de bune practici în administrarea relației cu participanții la platformă.
Reamintim că, din acest an se aplică Regulamentul european (2019/1150) privind promovarea echității și transparenței pentru companiile care utilizează serviciile platformelor online și a motoarelor de căutare online. Regulamentul, numit și Platform to Business – P2B, urmărește crearea unui mediu online competitiv, echitabil și transparent prin impunerea unui set de obligații specifice. Astfel, printre altele, Regulamentul prevede că platformele online trebuie să afișeze „termenii și condițiile” de utilizare, să se asigure că sunt ușor accesibile pentru firmele utilizatoare pe parcursul tuturor etapelor relației comerciale și să prezinte în mod transparent situațiile și condițiile în care pot suspenda, sista sau în care pot impune alte
restricții privind furnizarea de servicii către companiile utilizatoare. De asemenea, platformele online trebuie să afișeze informații generale privind modul în care termenii și condițiile afectează proprietatea și controlul drepturilor de proprietate intelectuală ale firmelor utilizatoare.”