Ministrul Educatiei vorbeste in mod public pentru milioane de elevi si parinti din toata tara despre noi masuri extrem de importante pentru scolile din toata tara, ele fiind gandite pentru a aduce schimbari fundamentale pentru sistemul de educatie din Romania.
Ministrul Educatiei explica mai jos doua principii esentiale pentru dezvoltarea unui sistem educational puternic in Romania, educatia de calitate si individualizata, fiind doua dintre principiile importante inscrise in programul de guvernare de catre Sorin Cimpeanu pentru evolutia scolilor.
“Sistemul de educație este unul echitabil și de calitate pentru fiecare elev și student, începând cu educația timpurie și continuând cu învățarea pe tot parcursul vieții. Fiecare elev și student contează (indiferent de vârstă, de mediul socioeconomic, de nevoile speciale, de religie, de etnie etc.), iar formarea fiecăruia este esențială pentru viitorul României.
Statul oferă programe naționale de sprijin pentru elevii și pentru studenții din medii dezavantajate, iar școlile care deservesc preponderent comunități sărace au acces la resurse suplimentare, inclusiv pentru angajarea de personal de sprijin și pentru activități de implicare a comunității în viața școlii. Sunt reduse la minimum pierderile din sistem (abandon școlar, părăsire timpurie a școlii, absenteism). În acest scop, se identifică din timp situațiile de risc și sunt identificate instrumente flexibile pentru corectarea acestora.
Educația este individualizată, centrată pe nevoile și pe aspirațiile celui care învață și pe specificul fiecărei comunități de învățare. Sistemul de educație va asigura condițiile și va stimula elevii și studenții să-și dezvolte propriul potențial, ajutându-i să exceleze în domeniile spre care au înclinație, coroborat cu domeniile aflate în aria lor de interes.
Consilierea și orientarea școlară, serviciile de sprijin educațional și social capătă o importanță accentuată în formarea, evaluarea și definirea parcursului școlar/universitar. Infrastructura educațională trebuie să fie adecvată, oferind fiecărui elev/student șansa maximizării propriului potențial.
Pentru atingerea acestui deziderat, clasele/grupele vor fi dimensionate astfel încât profesorii să poată acorda atenția necesară fiecărui elev/student. Sunt stabilite mecanisme active și funcționale pentru înțelegerea anticipativă a nevoii de forță de muncă, de competențe și de abilități cerute de dinamica tehnologică și socială și, implicit, a nevoii de formare inițială și de formare continuă.”