Ministrul Educatiei vorbeste despre o serie de probleme foarte serioase care au fost identificate in scolile din toata tara de catre ministerul pe care il conduce, iar mai jos detaliaza cele privind infrastructura precara si dotarile inadecvate, acestea perpetuand inechitatea in sistemul de invatamant.
Ministrul Educatiei spune ca in special in mediul rural exista probleme mari de infrastructura in momentul de fata, iar asta desigur ca afecteaza intr-o foarte mare masura felul in care elevii invata in unitatile de invatamant din toata tara si conform PNRR se vor investi sume serioase pentru rezolvarea acestor probleme.
“Infrastructura precară și dotările inadecvate reprezintă un prim factor în perpetuarea inechității, reducerea atractivității școlilor rurale pentru cadrele didactice bine pregătite și a reputației instituțiilor de educație în cadrul comunităților. Actul educațional se desfășoară în unități din învățământul primar și gimnazial dintre care peste 90% necesită reabilitare, mai mult de 70% fiind localizate în mediul rural.
Grădiniţele şi unităţile şcolare (în special școlile primare), mai ales din mediul rural, frecventate de copii din medii sociale vulnerabile (de regulă, populația de etnie roma), au dotări edilitare precare, neîndeplinind standardele de calitate corespunzătoare unei funcționări normale.
Transformarea grupei pregătitoare din învățământul preșcolar în clasa pregătitoare și includerea acesteia în ciclul învățământului primar a crescut cererea și concomitent suprasolicitarea infrastructurii învățământului primar. În același timp, oferta școlară nu este adaptată schimbărilor demografice din ultimii ani.
Există școli rurale cu un număr mic de elevi în timp ce suburbiile din jurul marilor orașe nu beneficiază de servicii adecvate. De exemplu, comuna Florești din jud. Cluj are cohorte de nou-născuți de peste 500 de copii în ultimii ani6, dar are o singură școală gimnazială, generând o presiune asupra traficului și școlilor din municipiul Cluj-Napoca.
Această situație se repetă și la nivelul altor comune și orașe suburbane din jurul marilor poli de dezvoltare economică. Efectul este că, deși numărul de copii a scăzut cu peste 40% în ultimii 30 de ani, încă există școli supra-aglomerate. Aproximativ 15% dintre școlile din România funcționează în două schimburi, iar un procent mic chiar în trei schimburi. Funcționarea în două schimburi forțează autoritățile să reducă activitățile extracurriculare, deoarece ziua de școală se reduce prea mult, iar facilitățile din școală pot deveni supraaglomerate pentru activitatea simultană a elevilor din mai multe schimburi.”