Ministrul Educatiei a anuntat in mod oficial noi schimbari care vizeaza toate scolile din Romania, dar de ele vor beneficia milioane de elevi, iar conform primelor explicatii oficiale venite de la Guvern, o schimbare a institutiei care asigura calitatea in invatamant urmeaza sa fie facuta in perioada urmatoare.
Ministrul Educatiei anuntase inca de acum cateva luni ca se lucreaza la aceste schimbari importante pentru sistemul educational din Romania, astfel ca vorbim despre masuri benefice pentru elevii din toata tara, ele urmand a fi implementate dupa ce vor fi adoptate printr-o procedura guvernamentala.
“Imposibilitatea măsurării anumitor cerințe din cauza formulării vagi și interpretabile a unor standarde, ce au avut ca efect aplicarea neunitară a acestora (de exemplu, cerințe de tipul B.19.
Colectarea sistematică, de la nivelul comunităţii şi al unităţii de învăţământ, a datelor privind factorii de risc care pot afecta participarea şcolară, starea de bine a antepreşcolarilor, preşcolarilor/elevilor şi obţinerea rezultatelor scontate; sintagma ”sistematică” poate fi aplicată neunitar, la nivelul unităților de învățământ neînțelegându-se dacă se face colectarea lunar, trimestrial, semestrial sau anual).
Imposibilitatea evaluării anumitor cerințe din cauza depășirii ariei de competențe specializate ale evaluatorilor, domeniul de aplicare nefiind compatibil cu cel al educației (de exemplu, cerințe de tipul B.41. Întreținerea, curățenia și funcționarea spațiilor sanitare în conformitate cu normativele de igienă în vigoare ); aceste cerințe ar trebui verificate de organismele abilitate și certificate. Evaluatorii externi ai ARACIP sunt cadre didactice și nu au competențele necesare evaluării acestor cerințe, aria lor de competență fiind obținerea rezultatelor învățării.
Sancționarea directorului unității de învățământ pentru cerințe pe care nu le poate controla și care încalcă dreptul la muncă și libertatea de mișcare a persoanelor (de exemplu, cerința B.47, ”Realizarea în anul școlar curent a unei proporții de 100% pentru personalul didactic calificat, de 75% pentru personalul didactic titular, precum și a unei fluctuații de personal de maximum 20% față de anul școlar anterior”; B.37.
Utilizarea de către cel puțin 75% dintre copii/elevi și de întreg personalul didactic al unității de învățământ a fondului de carte/de documentare). Directorul unității de învătământ nu poate opri personalul să aibă alte alegeri legate de locul de muncă, neavând nici autonomia angajării, ofertării, premierii angajatului.”