DSU Romania vorbeste mai jos despre un nou proiect de lege care a fost publicat pentru consultare publica, si care a generat foarte multe controverse in Romania, dar precizarile de mai jos ar trebui sa clarifice foarte multe dintre necunoscute.
“Ca urmare a mai multor informații eronate apărute în mass-media, referitoare la faptul că un proiect de lege pentru organizarea Ministerului de Interne, pus în consultare publică fără avizul sau consultarea Ministerului Sănătății, prin care asistența medicală de urgență trece în subordinea Ministerului de Interne, contravine atât codului administrativ, cât și Legii 95, pentru corecta informare a opiniei publice, facem următoarele precizări:
Departamentul pentru Situații de Urgență are atribuții pe linia asistenței medicale de urgență
Dispozițiile propuse în proiectul despre care se face referire cu privire la competențele Departamentului pentru Situații de Urgență de a asigura coordonarea integrată a asistenței medicale de urgență sunt în mod expres prevăzute și în perfect acord cu dispozițiile OUG nr. 21/2004, cu modificarile si completarile realizate prin OUG 68/2020, si art. I alin. (1) lit. a) din OUG nr. 1/2014. Astfel, conform acestor Ordonanțe de Urgență, care prevăd înființarea DSU și atribuțiile pe linie de competență, se specifică în mod clar, printre altele, următoarele :
“(1) În cadrul Ministerului Afacerilor Interne se înființează Departamentul pentru Situații de Urgență, denumit în continuare Departamentul, structură operațională, fără personalitate juridică, cu atribuții de:
a) coordonare integrată, cu caracter permanent, la nivel național, a activităților de protecție civilă, de prevenire și gestionare a situațiilor de urgență, de asigurare a resurselor umane, materiale, financiare și de altă natură necesare restabilirii stării provizorii de normalitate, inclusiv de prim ajutor calificat și asistență medicală de urgență, în cadrul unităților și compartimentelor de primire a urgențelor, denumite în continuare UPU/CPU, precum și în cadrul structurilor SMURD și serviciilor publice de ambulanță, până la internarea în spital sau externarea din UPU/CPU;”
Totodată , aspectele referitoare la competențele Departamentului pentru Situații de Urgență relatate mai sus conform OUG nr. 1/2014 au fost introduse și în OUG nr. 68/2020, printre care, regăsim și articolul de mai jos:
Art. 1, aln. 4 – “Departamentul coordonează operațional serviciile de ambulanță județene, respectiv Serviciul de Ambulanță București-Ilfov, UPU/CPU, serviciile publice Salvamont și Salvaspeo și activitățile de căutare-salvare canină în domeniul situațiilor de urgență.”
Mai mult de atât, în urma adoptării OUG 68 din 2020, care urmărește în mod prioritar cadrul necesar pentru consolidarea și totodată îmbunătățirea constată a calității și eficientizării răspunsului în fața situațiilor de urgență din ce în ce mai complexe astăzi, de a pregăti și instrui personalul etc., în cadrul DSU s-au înființat alte 2 direcții, și anume Direcția Generală pentru Protecție Civilă, Direcția Suport Decizional, care se alătură direcției înființate acum 8 ani, respectiv Direcția Urgențe Medicale.
Ulterior, în urma adoptării OUG 68/2020, Parlamentul României adoptă Legea 253/2020, care confirmă legitimitatea înscrierii în domeniul propriu de activitate al Ministerului Afacerilor Interne a problematicii gestionate de către Departamentul pentru Situații de Urgență pe linia asistenței medicale de urgență.
Totodată, precizăm că în rândul instituțiilor avizatoare a proiectelor de ordonanțe de urgență, care ulterior au devenit OUG 1/ 2014 si OUG nr. 68/2020 SE REGĂSEȘTE și Ministerul Sănătății , aspect care validează faptul că problematica în discuție NU contravine reglementarilor gestionate pe domeniul de competență a Ministerului Sănătății sau a celor prevăzute de Legea nr.95/2006. Totodată trebuie menționat că încă din anul 2006, Legea 95 a prevăzut un rol clar și direct structurilor Ministerului Afacerilor Interne, respectiv Inspectoratului General pentru Situații de Urgență (IGSU) și Inspectoratului General de Aviație al MAI (IGAv) în acordarea asistenței medicale de urgență și a primului ajutor calificat.
Dat fiind faptul că atribuțiile DSU și ale Ministerului Sănătății nu interferează, acesta nu a fost consultat în ceea ce privește conținutul proiectului de lege pentru organizarea Ministerului de Interne din simplul motiv că acest proiect integrează articole din actele normative în vigoare care stabilesc atribuțiile DSU încă de la înființare, respectiv acum 8 ani, și pentru care Ministerul Sănătății și-a exprimat avizul și susținerea odată cu prezentarea proiectelor de OUG, devenit OUG 1/2014 si 68/2020 în care se stabilesc în mod clar atribuțiile DSU, inclusiv pe linia asistenței medicale de urgență și modul de colaborare complementară cu Ministerul Sănătății.”