Ministrul Educatiei le vorbeste tuturor romanilor din tara noastra despre masurile extrem de importante care au fost luate in ultima perioada in scolile Romaniei din cauza razboiului din Ucraina, iar aici vorbim despre felul in care copiii refugiati din tara vecina au fost integrati pentru a-si continua cursurile.
Ministrul Educatiei explica mai jos eforturile care au fost facute de catre autoritatile din Romania pentru a-I ajuta pe acesti copii sa isi continue in aceasta perioada cursurile incepute in Ucraina, dar si ceea ce se va intampla pe viitor pentru a-I ajuta cat se poate de mult in incercarea de a nu pierde prea multa materie.
“In Romania au ajuns cu mult peste 800.000 de refugiati, peste 80.000 sunt si la ora actuala in tara. 45% dintre refugiatii ucrainieni sunt copii cu varsta de pana in 18 ani, este vorba despre un numar de 38.600 de copii ucrainieni. Daca 12.000 sunt sub varsta de 5 ani, restul de 26.600 sunt de varsta scolara.
Din 26.000 de copii ucrainieni de varsta scolara, putin sub 2.000 sunt inscrisi in acest moment in scolile romanesti in calitate de audienti, si invata dupa curiculum romanesc. Este vorba despre acei copii care au capacitate de comunicare in limba romana, in cea mai mare parte, inscrisi, asa cum am spus, in scolile romanesti.
Diferenta de 24.000 de copii ucrainieni invata sau in scoli romanesti cu profesori voluntari ucrainieni care predau in limba ucraineana in scoli romanesti dupa curiculum romanesc, este cazul scolilor care sunt deja binecunoscute: Liceul Mihai Viteazu, Scoala Uruguay, Liceiul Ineu, sunt scoli deja cunoscute pentru solidaritatea de care au dat dovada primind copii ucrainieni.
Este vorba in egala masura de copii care invata in sistem online, in total sunt 24.000 de copii. In functie de cererile pe care le primim pentru inscriere in calitate de audienti, sau pentru continuarea studiilor la nivel liceal, as da exemplul scolii de baleti din Kiev din care avem un numar de copii refugiati cu competente solide in domeniul baletului, care ar dori sa isi continue studiile la liceul Capsali, dar care nu pot sustine un examen la limba si literatura romana.
Pentru acesti copii, prin OUG, am introdus posibilitatea continuarii studiilor liceale, in masura in care ei doresc, fara a fi nevoiti sa treaca printr-un examen de evaluare nationala pe care evident nu l-ar putea sustine. Exceptia aceasta nu afecteaza elevii romani, pentru ca numarul de locuri pentru elevii ucrainieni ar fi peste numarul maxim de locuri permis prin lege elevilor romani.”