Elicopterele Fortelor Aeriene Romane au participat in Spania la un program de instruire in compania elitelor elicopterelor europene, aparate de zbor din multiple tari NATO fiind trimise la Albacete, in Spania, si mai jos aveti toate detaliile misiunii.
Elita elicopterelor europene, la instruire pe cerul Spaniei!
Cea mai lungă dislocare executată de elicopterele Forțelor Aeriene Române în zbor a avut loc în urmă cu câteva zile: din Bacău până în Albacete, Spania, pe o distanță de aproximativ 3500 km.
Militarii români s-au dus în Spania pentru a participa la unul dintre puținele cursuri aplicative la nivel internațional dedicate pregătirii echipajelor pentru executarea misiunilor de recuperare a personalului propriu.
A fost o călătorie care a durat trei zile, cu șase escale de alimentare, dintre care patru în cele mai mari baze militare din Europa și două pe aeroporturi civile – Genova și Leida.
Au traversat Europa de la est la vest, Carpații, Alpii și Pirineii, parcurgând toate formele de relief, inclusiv cu o scurtă etapă de zbor deasupra mării.
Drumul s-a desfășurat sub controlul organelor civile din România, Ungaria, Slovenia, Italia, Franța și Spania.
Privind retrospectiv, a fost o călătorie impresionantă pentru palmaresul oricărui pilot, dar atenția echipajului a fost îndreptată mai puțin spre peisajele superbe (să ne gândim, de exemplu, la coasta Franței), ci aproape integral către observare, proceduri și planificarea itinerariului. Nici nu se putea altfel, când traversezi șase țări, cu șase proceduri diferite, prin diferite condiții meteorologice.
Detașamentul despre care vorbim a fost compus din 2 elicoptere IAR 330 SOCAT și 30 de militari: 6 piloți, o echipă de extracție (operatori de forțe speciale), ofițeri de stat major, echipa tehnică. O parte dintre ei au călătorit cu elicopterele, iar ceilalți au fost transportați până la destinație cu un C-130 Hercules, pentru a participa la stagiul de instruire aplicativ ,,Air Centric Personnel Recovery Operatives Course 2022 – APROC 22”, în Baza Aeriană Albacete din Spania.
Subiectul pregătirii, recuperarea personalului face obiectul unora dintre cele mai complexe și periculoase misiuni, dar de o importanță vitală pentru moralul militarilor care trebuie să desfășoare acțiuni în spatele liniei frontului. Pregătirea vizează atât recuperarea personalului izolat în teritoriu inamic din diferite motive (catapultat, rănit, infiltrat), cât și asigurarea tratamentului medical de bază pe timpul evacuării.
Piloții participanți se află pe diferite trepte de experiență, de la instructori până la piloți aflați la începutul carierei, în pregătire. Pe lângă piloții cu statut de cursant, un instructor și un ofițer de informații români au fost integrați în în stafful internațional de organizare a exercițiului.
Cursul este organizat de către European Personnel Recovery Center (EPRC), în colaborare cu Tactical Leadership Program (TLP). Este structurat pe trei zile de pregătire teoretică (academics) și șapte zile de zbor, cu câte o misiune pe zi, cu pachete de câte 5-7 aeronave. Pe timpul planificării și execuției, instructorii din cadrul staffului monitorizează procesul și oferă sugestii despre cele mai bune modalități de abordare a situațiilor.
Pentru Forțele Aeriene Române s-a dovedit a fi o oportunitate de instruire în mediu multinațional întrunit, fiind implicate aeronave din cinci țări plus personal din încă trei, iar foarte multe țări și-au trimis observatori.
Pasionații de aviație ar fi încântați să vadă la lucru tipurile de aeronave reunite la APROC 2022: 16 elicoptere și 6 avioane de luptă Eurofighter (4 italiene și 2 din Aripa 14 spaniolă), pe lângă un avion de comandă și avertizare aeriană sau Conformal Airbone Early Warning (CAEW). Dintre elicoptere (Tiger, NH 90, SuperPuma, AW101) cele mai numeroase sunt NH90, fiind folosit de trei dintre participanți: Forțele Aeriene Spaniole, Heer (Armata) germană și Marina Națională Franceză.
Participarea elicopterelor românești nu a trecut neremarcată, fiind evidențiată în publicația spaniolă Defensa: „Cea mai intersantă prezență este a elicopterelor IAR-330 ale Forțelor Aeriene Române, dislocate în Spania pentru prima dată.
Sunt o variantă a fostului Aérospatiale (azi Airbus Helicopters) Puma, construit sub licență în România pentru uz propriu și export către terți. Românii operează 60 de IAR-330, dintre care un număr semnificativ au fost modernizate local la varianta IAR 330 Sistem Optronic a Cercetare și Anti-Tanc (SOCAT) cu cooperarea tehnologică a companiei israeliene Elbit Systems.„ (Julio Maiz Sanz). Mult succes în această misiune și în toate cele care vor urma!