Ministrul Educatiei a vorbit in cadrul unei declaratii de presa despre necesitatea unor schimbari foarte importante care trebuie sa fie facute in toate scolile din Romania pentru binele elevilor, iar asta deoarece bacalaureatul trebuie sa fie util pentru elevi dincolo de a oferi acces formal la universitatile din toata Romania.
Ministrul Educatiei spune ca Romania avea legislatie inca din 2011 pentru imbunatatirea bacalaureatului, care inca se sustine in baza unei legi vechi de aproape 30 de ani, insa noile legi ale educatiei ar urma sa faciliteze modificarea examenului astfel incat dincolo de cunostinte sa se verifice inclusiv competentele, si nu doar atat.
“In momentul de fata Bacalaureatul este un simplu pasaport pentru acces in facultate. Nu iti ofera niciun fel de certificare pentru piata muncii, si nici macar pentru mediul universitar, altfel decat acces formal la facultate. Acest lucru urmeaza sa se schimbe, dar cum ? Avand acele competente care sa fie organizate serios si credibil.
In momentul de fata, o spun cu toata raspunderea, si cu tristete, competentele se iau doar daca deschizi usa. Nu au niciun fel de credibilitate, nu le folosesc cu nimic absolventilor de liceu, cu diploma de bacalaureat, iar asta trebuie sa se schimbe. Ce competente trebuie sa verificam ? Cine poate nega importanta digitalului ? Trebuie sa verificam competente digitale de baza.
Cine poate nega importanta comunicarii intr-o lume in care cu, sau fara, voia noastra interactiunea la nivel european si la nivel global este din ce in ce mai mare ? Deci competentele pentru limbile de circulatie internationala la invel de baza, de a comunica minim minimorul, echivalent B1 din cadrul limbilor straine ale Uniunii Europene, este iar un lucru binevenit.
Acestea sunt pentru a elimina diferentele date de sistemul actual. Putina lume stie, am avut legea 1, legea educatiei nationale foarte buna in anul 2011, care prevedea un nou tip de bacalaureat. Suntem in anul 2022, insa niciodata nu s-a sustinut acest tip de bacalaureat. In 2022 se sustine bacalaureatul conform legii 84 din 1995, care inseamna aproape 30 de ani de aplicare.
Din pacate legea 1 a avut foarte multe lucruri bune ca schimbari de proces, dar nu au fost insotite de schimbari de institutii, de arhitectura de sistem. In momentul in care incerci cu aceleasi institutii, cu aceiasi oameni, si cu aceleasi resurse, sa obtii rezultate diferite, este destul de probabil sa gresesti. Aceasta lege schimba in paralel procesul si arhitectura institutionala.”