Ministrul Educatiei vorbeste despre schimbarile masive care sunt facute pentru milioane de elevi din toata Romania incepand din perioada urmatoare, ele urmand a avea impact pe termen lung, deoarece se schimba totul din punct de vedere al curiculumului in baza carora vor invata in clase.
Ministrul Educatiei vorbeste deasemenea si despre motivele din spatele noilor decizii de a permite organizarea de examene pentru admitere in liceu, ceva cerut de 15 ani de catre profesorii care vor sa isi selecteze elevii care ajung in clase pentru a putea face si performante in domeniul educational.
„Sunt schimbari masive in intreg pachetul legislativ, si trebuie sa fie schimbari masive atunci cand profesorii sunt nemultumiti, cand liceenii sunt nemultumiti, cand societatea e nemultumita, este clar ca e nevoie de schimbari masive, e clar ca nu functioneaza. La bacalaureat sunt schimbari, dar as vrea sa insist asupra unui aspect, acel tip de bacalaureat pe care il sustin, va fi sustinut de niste planuri cadru pe care opinia publica nu le cunoaste, pentru sa se lucreaza la ele acum.
Planuri cadru in care e 50% trunchi comun, 20% specializare, 30% curiculum la decizia scolii. Asta va avea un impact financiar egal cu cresterile salariale, pentru ca vei putea sa ai 3 sau 4 discipline, sa platesti 3, sau 4, profesori in plus pentru ca fiecare dintre elevi sa se poata regasi intr-o disciplina pe care o considera corespunzatoare dorintelor lor de dezvoltare profesionala si personala.
Va fi un cu totul alt sistem de invatamant pentru cei care vor sustine bacalaureatul, pentru ca daca ii pui acum sa sustina bacalaureatul la aceste discipline din trunchiul comun, sigur ca nu ar fi corect, si ar fi o problema. In 2027 vor fi terminat deja cei 4 ani dupa acest sistem de invatamant. Mai apoi, ganditi-va ca acum diploma de bacalaureat care e un simplu pasaport de acces in facultate, ea va fi insotita de un certificat de competente.
Proiectul legii spune ca 90% dintre locurile clasei a 9-a dintr-un anumit colegiu sunt scoase la concursul de admitere al acelui liceu, iar 10% raman pentru Evaluarea Nationala. Conditia este ca admiterea in liceu sa se finalzieze inainte de debutul Evaluarii Nationale pentru ca cei care nu au intrat prin concursul propriu de admitere sa aiba sansa de a intra.
Exista si discutii, tocmai de asta mai avem peste o luna de consultare pentru a vedea daca aceasta pondere de 90% este potrivita, sau trebuie mai putin. Profesorii acestor colegii de mai bine de 15 ani cer acest lucru. Colegiile centenare de 15 cer acest lucru, sa fie lasate sa selecteze beneficiarii, proprii elevi, pentru performanta. Noi suntem datori sa imbinam nevoia de performanta cu nevoia de echitate, si asta facem.”