Ministrul Educatiei vorbeste pentru toata Romania despre o schimbare radicala care va fi facuta in toate scolile pentru milioane de elevi ca o premiera pentru tara noastra, iar asta pentru ca fiecare elev va avea un portofoliu educational care ii va urmari evolutia in sistemul de invatamant.
Ministrul Educatiei spune ca acestea vor veni impreuna cu un nou curiculum care va fi disponibil din septembrie 2023 pentru toate scolile, iar impactul bugetar va fi unul substantial, dar in final conteaza imbunatatirea actului educational pentru elevii din toate scolile Romaniei in urmatorii ani de zile.
“Fiecare elev va avea un portofoliu educational individual in care se va inregistra tot parcursul educational al fiecarui elev, incepand cu cei mai mici, si continuand pana la nivel liceal. La nivel liceal se va schimba incepand cu septembrie 2023 curiculumul. Se vor schimba planurile cadru, ele fiind definite in legea invatamantului preuniversitar.
De ce spun ca va fi o schimbare radicala ? Pentru ca pana la 30% curiculum diferentiat inseamna ca in aceeasi clasa vom putea organiza 4 grupe cu 4 discipline diferite. Impactul bugetar este extrem de mare al acestei diversificari a curiculumului, este egal cu impactul bugetar al cresterilor salariale, ca sa avem un ordin de marime pentru ele.
Ar trebui sa intelegem cu totii, si cei care suntem profesionisti in stiintele educatiei, si cei care invatama de la ei, ca sub varsta de 12 ani e total contraindicat sa supui copiii unor astfel de examene. Examenele de intrare in clasa a 5-a sunt de foarte multe ori extrem de dificile. Sunt copii de clasa a 5-a care doar printr-un noroc, sau printr-o pregatire specifica pot promova respectivele examene.
Copiii de clasa 5-a au copiii de clasa a 5-a sunt copii de 10, 11 ani, nu sunt de 12 ani, si nu este deloc in regula. Asta inseamna ca nu ne dorim sa reglementam de la centru, ne dorim sa avem directori profesionisti care sa inteleaga ca trebuie sa-si adapteze oferta educationala la cererea anticipata, corelat cu infrastructura existenta, pentru ca ea este importanta.
Directorii trebuie sa inteleaga ca trebuie sa isi faca socoteala daca pot organiza clasa a 5-a pentru un numar estimat de cereri fara a supune copiii la examene de admitere. Toate scolile trebuie sa aspire la statutul de scoala buna. Aspirand la acest statut, multe dintre ele vor obtine acest lucru, si asta va presupune o diminuare a presupunerii cu cereri.”