Ministrul Educatiei a vorbit intr-un mesaj de ultima ora despre o problema importanta care exista in scolile Romaniei in momentul de fata, o problema pentru care autoritatile cauta solutii in aceasta perioada, si vorbim despre incluziunea elevilor in unitatile de invatamant.
Ministrul Educatiei vorbeste mai jos despre o dezbatere care a avut loc vis-a-vis de problema incluziunii scolare in Romania, autoritatile incercand sa gaseasca solutiile cele mai bune pentru a le oferi tuturor elevilor romani acces la educatie de calitate in scolile din toata tara in viitor.
“Propunerile primite pot îmbunătăți implementarea unui mecanism de incluziune flexibil, adaptabil abilităților diferite și specificului fiecărui copil, în parte, nefiind nicidecum vorba de o ,,incluziune forțată”. Preluarea copiilor cu CES (cu excepția nivelului 5 de intervenție) în învățământul de masă urmează a se face gradual, pe măsura ce învățământul de masă va dispune de resurse umane și de infrastructură adecvată.
Incluziunea școlară necesită resurse umane bine pregătite (profesor de sprijin, profesor- psihopedagog, profesor-logoped, consilier școlar), precum și infrastructură adecvată care să faciliteze nu doar integrare școlară, ci și echitate școlară. Principalele concluzii ale dezbaterilor pe această temă ar putea fi: Arhitectura noului proiect de lege pentru învățământ preuniversitar este construită pe baza principiului incluziunii și echității școlare și sociale, adică facilitează asigurarea egalității de șanse pentru fiecare copil din România, includerea și adaptare școlară și respingerea oricărei forme de segregare.
Incluziunea și echitatea vizează oferirea de educație de calitate pentru toți, respectându-se diversitatea, abilitățile diferite, specificul fiecărui copil, caracteristicile, expectanțele privind procesul de învățare al elevilor și comunităților din care aceștia fac parte și pune accent pe îmbunătățirea permanentă a serviciilor educaționale, psihopedagogice și sociale oferite tuturor membrilor comunității.
Diversitatea în educație presupune acceptare și promovarea profilului identității individuale bazat pe particularități personale, puncte forte, valori, comportamente adaptative, abilități, interese și perspective diferite. Educația incluzivă și educația specială asigură oportunități și contexte educaționale elevilor cu dizabilități și cerințe educaționale speciale care susțin potențialul individual de dezvoltare prin construirea de experiențe formative.
Formarea de abilități necesare învățării, formarea de priceperi și deprinderi necesare integrării sociale, profesionale și vieții culturale, asigurarea de șanse și condiții privind pregătirea școlară pe diverse niveluri de învățământ, în baza nivelului de sprijin. Nivelurile de sprijin vin în întâmpinarea cerințelor educaționale ale elevilor oferindu-le flexibilizarea predării, intervenții specifice: logopedie, kinetoterapie, consiliere școlară, intervenții psihologice, precum și adaptări și modificări curriculare, diverse tipuri de asistență psihopedagogică.”