DSU Romaina a publicat un anunt oficial care vizeaza milioane de romani din intreaga tara, iar asta pentru ca aduce in atentia oamenilor o serie de informatii cu privire la un subiect foarte sensibil, bugetarea unor componente ale sistemului integrat de urgenta.
DSU Romania vorbeste mai jos despre ceea ce ar trebui sa stie toti oamenii care in momentul de fata sunt interesati de acest subiect, mai ales ca vorbim despre SMURD si banii care sunt alocati pentru ca sistemul de urgenta sa salveze vietile romanilor din toata tara.
Luând în considerare multiplele solicitări de a lua o poziție oficială față de informațiile care au apărut în spațiul public, legate de tema repartiției fondurilor destinate Unităților de Primiri Urgențe, pentru corecta informare a opiniei publice facem următoarele precizări:
Deși aspectele legate de bugetarea unor componente indispensabile ale sistemului integrat de urgență, în speță Unitățile de Primiri Urgențe și Serviciile Publice de Ambulanță nu s-au înțeles, chiar dacă instituția noastră în mod repetat a explicat procesul de finanțare suntem nevoiți să reitărăm încă o dată faptul că, în conformitate cu Legea 95/2006, fondurile acordate structurilor enumerate anterior, inclusiv activității SMURD, provin de la bugetul de stat prin două linii, Ministerul Sănătății și Ministerul Afacerilor Interne. Totodată, partea majoritară din sume reprezintă salarizarea personalului.
Faptul că finanțarea întregului sistem de urgență se realizează din bani ce provin de la bugetul de stat, acest lucru ar trebui să conducă la continuarea conlucrarii între Ministerul Sănătății și Departamentul pentru Situații de Urgență, instituții cu scopuri și obiective bine stabilite în actele normative și diferite pe linie de competență, însă în același timp complementare.
Astfel, acordarea unor servicii de calitate cetățenilor ar trebui să fie o prioritate și nu încercarea permanentă de a distruge un sistem funcțional, care își arată nivelul de performanță zilnic, prin abordarea integrată și profesionalismul salvatorilor care îl deservesc, fie că vorbim de medici, asistenți, pompieri-paramedici, piloți sau voluntari. Fiecare dintre aceste categorii de personal mai sus amintite, joacă un rol major în funcționarea sistemului și în salvarea de vieți, un rol stabilit la nivel de Lege și detaliat la nivel de hotărâri de guvern și de ordine comune ale miniștrilor sănătății, respectiv de interne.
DSU, încă de la înființare, pe lângă activitățile curente de coordonare, așa cum prevede Legea a urmărit îndeplinirea mai multor obiective, dintre care amintim, pregătirea personalului și dotarea cu tehnică de intervenție a tuturor structurilor care sunt parte integrantă a sistemului național integrat de urgență, precum si finanțarea corectă pentru îndeplinirea misinunilor tuturor structurilor aflate în coordonare. Astfel, Departamentul pentru Situații de Urgență, prin accesarea fondurilor europene nerambursabile, realizate prin IGSU a adus servicii intregului sistem, inclusiv a celui medical de urgență, iar acest lucru s-a observat continuu în activitatea noastră.
În ceea ce privește informația conform căreia “DSU face repartiția fondurilor către Unitățile de Primiri Urgențe”, reiterăm faptul că instituția noastră NU are competențe în a lua singură astfel de decizii iar repartiția finală și trimiterea documentelor de alocare financiară se face încă din anul 2014, de Ministerul Sănătății.
În cursul firesc al derulării actului de finanțare al UPU-rilor, așa cum prevede legislația aflată în vigoare, șeful fiecărei structuri UPU stabilește în funcție de necesitate o propunere de buget pe care o înaintează managerului unității spitalicești, care la rândul său trimite o adresă Ministerului Sănătății prin care se solicită acordarea fondurilor necesare continuării activității medicale în Unitățile de Primiri Urgențe.
Totodată, în contradicție cu cele afirmate în cursul zilei de ieri (“DSU face repartiția fondurilor către Unitățile de Primiri Urgențe”), în urmă cu câteva săptămâni, Ministerul Sănătății a trimis o adresă către toate structurile Serviciilor de Ambulanță, respectiv Unităților de Primiri Urgențe/Compartimentelor de Primiri Urgențe, ca “informare” conform căreia datele financiare, pe care instituția noastră le-a cerut în scopul de a analiza situația finanțării sistemului medical de urgență se regăsesc la Ministerul Sănătății centralizat, aceștia având calitatea de coordonator principal de credite, iar dacă instituția noastră dorește să obțină aceste informații, să le solicite la Ministerul Sănătății. Acest lucru scoate în evidență faptul că instituția noastră nu este implicată în acest proces de “repartiție finală a fondurilor” către UPU si serviciile de ambulanță, discuțiile pe acest subiect purtându-se între Ministerul Sănătății, reprezentanții unităților sanitare în structura cărora se află UPU/CPU și managerii Serviciilor de Ambulanță.
Mai mult de atât, în cadrul Ministerului Sănătății există un serviciu care monitorizează aceste bugete și care menține legătura cu reprezentanții structurilor enumerați anterior asigurând inclusiv decontarea facturilor și a cheltuielilor.
Soluția pentru evitarea emiterii in viitor a unor afirmații care nu au nimic cu realitatea este consultarea legislației în vigoare pe care o considerăm clară și acoperitoare și revenirea la colaborarea anterioară care a existat până acum câteva luni între Ministerul Sănătății și DSU, îmbunătățirea ei în binele serviciului public, fără tentative de destructurare a unui sistem funcțional care și-a dovedit eficiența pe parcursul anilor, acordând respectul cuvenit tuturor categoriilor de personal care activează în cadrul lui.
Departamentul pentru Situații de Urgență va continua să fie un real sprijin pentru cetățeni și va depune eforturi susținute de a dezvolta și îmbunătăți acest sistem, crescut în timp prin profesionalismul celor care zi de zi luptă pentru a salva o viață.