Ministrul Educatiei anunta o serie de masuri oficiale de ultima ora vor avea aplicare pentru toate scolile din Romania, dar si elevii care urmeaza cursurile acestora in momentul de fata, iar asta pentru ca a fost dezvaluit proiectul Strategiei Nationale pentru Educatia de Mediu si Schimbari Climatice.
Ministrul Educatiei vorbeste in documentul proiectului despre felul in care aceasta strategie va fi folosita pentru a-i invata pe elevii din Romania despre impactul schimbarilor climatice, dar si al educatiei pentru mediu la nivel global, insa desigur ca e nevoie ca proiectul sa devina realitate, si deocamdata e doar in dezbatere publica.
“Schimbările climatice și degradarea mediului sunt probleme cu care ne confruntăm la nivel național și internațional. Schimbările climatice constituie provocări majore, care vor marca generațiile viitoare. Abordarea acestora trebuie să aibă în vedere schimbări radicale atât la nivel economic, cât și la nivel social. Educația este unul din pilonii îmbunătățirii răspunsului la schimbările climatice, prin schimbarea comportamentului uman, în vederea protejării naturii și a resurselor.
Fiind recunoscut faptul că educația pentru climă joacă un rol fundamental în adaptarea comportamentală și mentală a societății la schimbările climatice. Pe termen mediu şi lung, ca o condiţie obligatorie pentru transpunerea în fapt a principiilor dezvoltării durabile, în România este un obiectiv prioritar, de importanţă strategică, îmbunătăţirea radicală, diversificarea ofertei educaţionale a întregului sistem de învăţământ şi formare profesională.
Pornim de la premisa că unitățile de învățământ pot și trebuie să joace un rol important în construirea unui viitor sustenabil. Aceasta presupune că elevii și cadrele didactice înțeleg importanța și gravitatea crizei climatice și de mediu, sunt familiarizați cu cauzele și efectele acestora, dar și cu moduri de a îmbunătăți răspunsul societății în fața acestor provocări.
Totodată, prin „educația privind schimbările climatice și mediul” înțelegem o educație care promovează un stil de viață sustenabil prin dezvoltarea de competențe eco-sociale. Elevii dezvoltă capacitatea de a reflecta și de a acționa în vederea protejării mediului. În același timp, ei dezvoltă competențe de bază pentru o economie circulară bazată pe o utilizare sustenabilă a resurselor naturale și se străduiesc să adopte un stil de viață și o cultură a sustenabilității, care favorizează protejarea biodiversității și refacerea ecosistemelor naturale.
Acestă strategie propune o serie de soluții pentru a crește gradul de educație și conștientizare privind mediul și schimbările climatice în rândul elevilor. Strategia include obiective și măsuri implementabile în următorii ani, dar și într-un orizont de implementare mai lung, până în 2030. Obiectivele și măsurile sunt pe mai multe paliere: educație (formală și nonformală); resursă
umană, inclusiv formarea cadrelor didactice; investiții; resurse deschise; parteneriate etc.”