Ministrul Educatiei a anuntat in mod oficial toate deciziile majore care au fost luate pentru toti elevii romani din intreaga tara, iar asta pentru ca se vorbeste despre o serie de schimbari pentru mediul educational menite sa dezvolte atat serviciile de educatie timpurie, cat si sistemul de invatamant, per total, in Romania.
Ministrul Educatiei vorbeste mai jos in detaliu despre toate modificarile care urmeaza sa fie facute in mod oficial, dar si despre ce fel de investitii vor fi realizate de catre autoritatile din tara noastra, totul fiind gandit pentru a se desfasura pe termen lung, dar cu rezultate asteptate de ani de zile de romani.
“Metodologia de organizare și funcționare a serviciilor de educație timpurie complementare stabilește principiile de organizare și funcționare, structura anului școlar, modalitatea de înscriere, transfer și scoatere din evidență a copiilor din serviciile de educație timpurie complementare. De asemenea, reglementează condițiile pentru asigurarea unui mediu educațional adecvat, conținutul educativ al activității din cadrul serviciilor de educație timpurie complementare, modalitatea de asigurare a resursei umane, precum și monitorizarea activității.
Grădinițele comunitare și ludotecile pot fi înființate în localitățile în care nu există suficiente creșe și grădinițe, în localitățile izolate/dezavantajate și în localitățile în care numărul copiilor sub 6 ani este foarte scăzut. Principalele activități vizate în cadrul acestora sunt: servicii de educație, îngrijire, nutriție și protecție a copiilor, de tip grădiniță comunitară; servicii de tip grup de joacă și/sau ludotecă.
Potrivit metodologiei, serviciile de educație timpurie complementare vizează: dezvoltarea liberă, integrală și armonioasă a personalității copilului, în funcție de ritmul propriu și de nevoile sale, sprijinind formarea autonomă și creativă a acestuia; dezvoltarea capacității de a interacționa cu alți copii, cu adulții și cu mediul, pentru a dobândi cunoștințe, deprinderi, atitudini și conduite noi.incurajarea explorărilor, exercițiilor, încercărilor și experimentărilor, ca experiențe autonome de învățare.
Descoperirea, de către fiecare copil, a propriei identități și a autonomiei și dezvoltarea unei imagini pozitive de sine; sprijinirea copilului în achiziționarea de cunoștințe, capacități, deprinderi și atitudini necesare la intrarea în ciclul școlar următor și pe tot parcursul vieții. Activitatea cu copiii din cadrul serviciilor complementare se organizează pe grupe omogene sau eterogene ca vârstă. Numărul de copii dintr-o grupă va fi, în medie, 12, dar nu mai puțin de 8 și nu mai mult de 20, în conformitate cu prevederile legale generale referitoare la organizarea sistemului de învățământ preuniversitar.
Personalul din cadrul serviciilor de educație timpurie complementare este didactic și nedidactic. Unitățile de învățământ preuniversitar cu nivel antepreșcolar și/sau preșcolar, care înființează servicii de educație timpurie complementare, încurajează, după caz, și participarea voluntarilor la activitățile desfășurate în unitate, ținându-se cont de corespondența dintre competențele personalului și activitățile prestate.”