Ministrul Educatiei explica pentru milioane de elevi si parinti din toata Romania care sunt importantele masuri de necesitate imediata in tara noastra pentru ca scolile sa le poata oferi tuturor o experienta mult mai buna cand vine vorba despre procesul de invatamant, ceva extrem de important pentru tara noastra.
Ministrul Educatiei explica mai jos de ce este nevoie de noile Legi ale Educatiei, acestea fiind supuse procesului de transparenta decizionala, in urma caruia vor fi adoptate si promulgate de catre presedintele Klaus Iohannis, desi intre timp ar mai putea suferi modificari importante din partea Parlamentului Romaniei.
“Educația timpurie necesită intervenții prin măsuri de reformă și asigurarea cadrului legal care să încurajeze implementarea proiectelor de ameliorare a aspectelor critice. a. accesul și participarea la educația timpurie sunt mult sub indicatorul european referitor la participarea la învățământul preșcolar a copiilor cu vârsta cuprinsă între 4 ani și vârsta oficială de înscriere în învățământul obligatoriu (86,3% România, în comparație cu 94,8% media UE în 2018).
Infrastructura care să asigure cuprinderea copiilor în creșe și grădinițe este deficitară. Numărul redus de creșe nu poate asigura procesul de școlarizare, în prezent doar puțini copii sunt cuprinși în instituții de educație antepreșcolară (15,7%,). De asemenea, absența altor tipuri de servicii alternative sau complementare generează imposibilitatea asigurării dreptului la educație pentru copiii cu vârsta cuprinsă între 4 ani și vârsta oficială de înscriere în învățământul obligatoriu.
Decalajele ratei de cuprindere a copiilor în învățământul preșcolar din mediul rural (82,3%) față de mediul urban (93,8%) sunt semnificativ reduse, aceeași problemă fiind întâlnită și în cazul copiilor romi cu vârsta între trei ani și vârsta de intrare la școală (38%). b. în ceea ce privește resursa umană din creșe, lipsa unui sistem de formare continuă impactează în mod negativ atât procesul de învățământ cât și incluziunea între nivelurile antepreșcolar
și preșcolar.
În lipsa unor politici publice care să încurajeze accesul în cariera de educator –puericultor și a unui cadru legal eficient care să asigure o salarizare adecvată, profesia de educator –puericultor nu este una atractivă. De la momentul introducerii specializării educator-puericultor, în liceele pedagogice, au absolvit numai 250 educatori puericultori, din care doar 15% sunt angajați în creșe.
În anul școlar 2019/2020, numărul de elevi din învățământul preuniversitar a fost de 2.947.000, în scădere cu 32.000 față de anul anterior. Creșteri ale efectivelor de elevi se înregistrează totuși în învățământul preșcolar, gimnazial (urban), profesional și postliceal. În ultimii ani, efectivele de elevi cuprinse în sistemul românesc de învățământ preuniversitar au fost în scădere.”