Ministrul Educatiei face o promisiune extrem de importanta pentru milioanele de parinti si elevi din toata Romania, iar asta pentru ca in scolile din intreaga tara urmeaza sa se asigure in mod oficial formarea initiala si continua a profesorilor in functie de flexibilizarea curiculara, incluzand dezvoltarea competentelor cheie.
Ministrul Educatiei a inclus aceasta prevedere in noile Legi ale Educatiei care urmeaza sa fie dezbatute in Parlamentul Romaniei, iar daca vor fi adoptate in mod oficial, atunci vorbim despre masuri extrem de importante care au menirea de a imbunatati substantial experienta de care vor beneficia elevii in scoli.
“Se vor asigura formarea inițială și continuă a profesorilor, în acord cu flexibilizarea curriculară, cu măsurile de digitalizare și cu dezvoltarea competențelor-cheie, în acord cu proiectul România Educată. Conform prezentului proiect, dezvoltarea profesională a personalului didactic, de conducere, de îndrumare și control și recalificarea profesională se bazează pe profilul profesional al cadrului didactic și pe standardele profesionale pentru funcțiile didactice și are următoarele scopuri.
Dezvoltarea competențelor în domeniul de specializare corespunzător funcției didactice ocupate, precum și în domeniul psihopedagogic; dezvoltarea competențelor corespunzătoare etapelor de evoluție în cariera didactică, prin sistemul de pregătire și obținere a gradelor didactice; dobândirea sau dezvoltarea competențelor de conducere, de îndrumare și control; dobândirea de noi competențe, prin programe de conversie pentru noi specializări și/sau ocuparea de noi funcții didactice, altele decât cele ocupate în baza formării inițiale.
Dobândirea de competențe digitale de predare-învățare-evaluare; dobândirea de competențe pentru consiliere educațională și orientarea în carieră, abilități sociale, educația adulților și alte domenii tematice prioritare la nivelul sistemului de învățământ preuniversitar; dobândirea de competențe de comunicare în limbi de circulație internațională; dezvoltarea altor competențe transversale necesare pentru activitatea didactică, în acord cu standardele profesionale pentru funcțiile didactice.
Dobândirea competențelor privind identificarea și aplicarea strategiei educaționale în rezolvarea problemelor legate de violența psihologică – bullying. Valorile și principiile statuate în România Educată au fost integrate în ansamblul activitaților profesorului, având în vedere faptul că acesta este formator de caractere si nu simplu transmițător de cunoștințe.
În ceea ce privește pensionarea personalului didactic, acesta beneficiază de pensie în condiţiile prevăzute de legislaţia de asigurări sociale şi pensii care reglementează sistemul public de pensii. În termen de 30 de zile calendaristice anterior împlinirii condiţiilor de vârstă standard şi a stagiului minim de cotizare pentru pensionare, personalul didactic poate opta pentru continuarea executării contractului individual de muncă până la împlinirea vârstei standard de pensionare prevăzută de lege pentru bărbaţi, respectiv vârsta de 70 de ani.”