Ministrul Educatiei anunta in mod oficial care sunt problemele cu care se confrunta elevii din scolile Romaniei, identificarea lor fiind un foarte mare pas inainte facut de catre autoritatile din tara noastra in ceea ce priveste rezolvarea multiplelor dificultati cu care se confrunta tinerii in acest moment.
Ministrul Educatiei le vorbeste romanilor mai jos despre problema guvernantei unitatilor de invatamant, dar si despre digitalizarea care este necesara, si ale caror deficiente au fost evidentiate foarte clar de pandemia de Coronavirus, care a fortat utilizarea resurselor digitale de catre multi profesori din scolile romanesti.
“Conform Raportului, în ceea ce privește guvernanța unităților de învățământ din România, „au fost identificate următoarele probleme cu caracter general: Absența standardelor profesionale pentru funcțiile de conducere de la nivelul unităților de învățământ; Absența unui profil bine definit al directorului, care să rezulte din standardele profesionale, competențele, rolurile și responsabilitățile acestuia, precum și o clarificare a situațiilor de incompatibilitate.
Ocuparea funcției de director se face fără o pregătire inițială adecvată în domeniul managementului educațional. Nu este asigurată o pregătire de bază unitară și axată pe provocările curente, nici înainte și nici ulterior obținerii funcției de director; Inexistența unui traseu predefinit de dezvoltare profesională care să vizeze perioada anterioară preluării mandatului (formare inițială), pregătirea pentru începerea carierei manageriale (sistem de mentorat) și/sau formarea continuă pe parcursul mandatelor (de exemplu, un sistem de tip coaching, cursuri de formare specifice etc.).
Rolul crescut al inspectoratelor în numirea/organizarea concursurilor pentru ocuparea funcției de director, în defavoarea rolului comunității școlare, în care managerul va activa; Opțiunile curente de formare continuă a directorilor de școală nu garantează că ei își dezvoltă, în urma absolvirii cursurilor, competențele de care au nevoie pentru a face față situațiilor diverse și complicate, specifice activității de management educațional.
Toate aceste probleme sunt cauzate de lipsa unei viziuni unitare și asumate, la nivelul întregului sistem, privind rolul și profilul managerului, care nu pot fi alienate de componente esențiale, precum formarea inițială și continuă, evaluarea activității, responsabilitate și capacitatea de autonomie decizională.” În prezent, așa cum reiese și din Raportul ,,România Educată”, „dezvoltarea competențelor digitale se realizează în cadrul unor discipline separate, obligatorii pentru învățământul secundar (gimnazial, liceal și profesional), respectiv opționale (pentru învățământul primar).
Pe fundalul pandemiei COVID-19, odată cu luna martie 2020, care a reconfigurat practicile educaționale de la interacțiunea „față-în-față” la mediul online, o serie de deficiențe s-au remarcat: nivel insuficient de acoperire cu semnal la internet; nivelul insuficient al competențelor digitale în rândul elevilor și al profesorilor; insuficiente dispozitive hardware în rândul profesorilor și al elevilor; lipsa platformelor și a resurselor educaționale online proprii.”