Ministrul Educatiei a decis sa-i anunte in mod oficial pe romanii din intreaga tara in legatura cu o serie de masuri extrem de importante care au fost cerute de catre romani, si care intr-un final vor fi puse in aplicare asa cum asteapta multa lume, CNATDCU ramanand garantul originalitatii tezelor de doctorat.
Ministrul Educatiei vorbeste mai jos despre ceea ce urmeaza sa se intample in mediul universitar din punct de vedere al tezelor de doctorat, felul in care va fi garantata originalitatea acestora fiind un element extrem de important pentru evolutia acestui tip de lucrari stiintifice in Romania in anii ce vor urma.
“Politicile privind etica și integritatea universitară vor fi mai clar definite prin proiectul Legii învățământului superior. În plus, comisiile de etică universitară vor desfășura activități de prevenire, în timp ce toți studenții, indiferent de ciclul de studiu, vor studia urma cursuri de etică și integritate academică. Procedura de susținere a tezelor de doctorat va crește gradul de transparență.
De asemenea, Consiliul Național de Atestare a Titlurilor, Diplomelor și Certificatelor Universitare (CNATDCU) rămâne un garant al originalității tezelor de doctorat. Conștientizăm importanța întăririi prevederilor privind etica și integritatea academică, fapt pentru care Ministerul Educației a propus un cadru legislativ mai coerent. Proiectele celor două legi se află în procedură de avizare interministerială.
Este necesară o verificare generală a tezelor de doctorat pentru care s-au acordat titluri de doctor, o regândire a modului de acordare a titlurilor de doctorate prin responsabilizarea universităților. Proiectul România Educată prevede consolidarea unui climat etic în sistemul educațional, după cum
urmează: Integrarea unor module care să prevadă însușirea unor norme elementare cu privire la scrierea academică, citarea surselor în mod corect, precum și respectarea principiilor eticii.
Dezvoltarea unei culturi organizaționale privind integritatea în cadrul instituțiilor de învățământ superior, prin dezvoltarea unor sisteme interne de gestiune a eticii, complementare sistemelor de asigurare a calității învățământului;Sprijinirea universităților, pentru a implementa măsuri proactive cu privire la respectarea normelor de etică și a principiilor subsecvente de deontologie și de integritate academică.
Extinderea obligativității cursurilor de etică și integritate academică în cadrul tuturor ciclurilor de studii academice, precum și stabilirea unor standarde minimale cu privire la desfășurarea acestora; Armonizarea codurilor de etică universitară cu evoluțiile de la nivelul SEE/SEÎS, precum și susținerea activității comisiilor de etică printr-o legislație mai clară.”