Ministrul Educatiei a anuntat o Hotarare de Guvern de ultima ora care a fost adoptata pentru elevii si scolile din toata Romania, iar asta pentru ca in baza ei autoritatile din tara noastra au decis sa aprobe un proiect pentru evaluarea internationala a elevilor din Romania in cadrul PISA 2025, o hotarare extrem de importanta.
Ministrul Educatiei explica mai jos unele dintre domeniile in cadrul carora vor fi evaluati elevii din Romania ca parte a acestui proiect foarte important, dar si ce consultare a fost facuta impreuna cu Comisia Europeana in legatura cu viitorul mobilitatii educationale in cadrul Uniunii Europene.
“Astăzi, 24 martie, a fost aprobat proiectul de Hotărâre de Guvern privind participarea României la Programul pentru evaluarea internațională a elevilor – PISA 2025. PISA este cea mai amplă evaluare educațională internațională, standardizată, un studiu comparativ iniţiat de către OCDE, cu scopul de a măsura competenţele de bază ale elevilor de 15 ani, în domeniile principale: lectură, matematică şi ştiinţe.
În baza acestei evaluări, performanțele elevilor români pot fi comparate cu cele ale elevilor de 15 ani din alte țări participante. Ciclul de testare 2023-2025 este intitulat PISA 2025, întrucât 2025 este anul în care se realizează testarea principală. Pentru PISA 2025, științele reprezintă domeniul principal, iar domeniul inovator este „Învățarea în lumea digitală” (LDW).
Pe lângă domeniile principale și cel inovator, PISA oferă și evaluarea unui domeniu opțional care, pentru PISA 2025, este Limbă străină, respectiv limba engleză. De asemenea, pentru prima dată, România participă la PISA 2025 – opțiunile internaționale, și anume la: Chestionarul TIC pentru elevi, Chestionarul pentru părinți, Chestionarul pentru profesorii de științe, Evaluarea la Limbă străină – Engleză, Chestionarul pentru profesorii de limba engleză.
Consultarea derulată de Comisia Europeană face parte din efortul UE de creștere a oportunităților de învățare și de predare în străinătate în Europa, ca o componentă-cheie a Spațiului european al educației, pentru: identificarea barierelor în calea mobilității în scop educațional, cu formularea propunerilor de depășire a acestora.
Promovarea mobilității în scop educațional, favorabilă incluziunii și corelată cu oportunitățile de învățare digitală. Procesul de consultare publică este deschis tuturor organizațiilor care susțin activitățile de mobilitate, precum și părților interesate și a cercetătorilor care pot aduce contribuții valoroase până la data de 3 mai 2022.”