Ministrul Educatiei anunta o problema foarte serioasa cu care se confrunta in momentul de fata invatamantul din Romania, iar ea afecteaza atat parintii, cat si elevii scolilor din toata Romania, iar asta pentru ca Ligia Deca vorbeste despre faptul ca incepe sa existe o penurie de profesori in sistem, una dintre problemele principale fiind salarizarea defectuoasa.
Ministrul Educatiei spune ca profesorii trebuie sa aiba salarii mai mari, Ligia Deca afirmand ca sustine ideea cresterii salariilor profesorilor, chiar daca aceasta nu este o prevedere a noilor Legi ale Educatiei, ea afirmand ca va avea in continuare discutii cu ministerul Muncii pentru a le asigura profesorilor salariile de care au nevoie acum.
“Cred şi susţin că profesorii din România merită mai mult respect şi mai multă recunoaştere, de aceea am susţinut introducerea ca bază a grilei de salarizare salariul mediu pe economie şi nu cred că este un om în această sală care să nu fie de acord cu această propunere. Cred că este mai puţin important unde se află această prevedere, sigur că, pentru siguranţă şi eu mi-aş dori să fie în legea specială a educaţiei.
Dar dacă din motive de tehnică legislativă este complicat, aş prefera să vedem în realitate că se întâmplă şi mai puţin în ce lege organică este introdusă această prevedere. Voi continua să susţin acest deziderat, împreună cu dumneavoastră, şi cred că există extrem de multe argumente ca grila de salarizare în educaţie să capete cu totul alt loc în grila generală de salarizare a sistemelor publice.
Problema este dacă ei sunt incluşi în grila generală din legea salarizării unice alături de alte categorii similare din alte sectoare sau dacă această categorie de personal administrativ capătă o specificitate în sistem şi atunci sunt asociaţi cu grila specială pentru educaţie. Cred că locul pentru această discuţie este discuţia la legea salarizării, împreună cu Ministerul Muncii.
S-a ridicat nevoia de facilitare a tranziţiei personalului din învăţământul de predare din învăţământul universitar în învăţământul preuniversitar. Sigur că începem să avem o penurie de profesori în preuniversitar, mai ales în zona ştiinţelor. Consider că ar fi absolut minunat ca profesorii din universitar să-şi dorească să vină să umple aceste goluri pentru că ele încep să se vadă nu numai în mediul rural, ci şi urban, dar cred că pedagogia pentru anumite intervale de vârstă şcolară arată diferit.
Aşa cum în lege avem pregătire diferită la nivel de licenţă pentru preşcolari şi primar, pentru că specificităţile vârstei impun o anumită pregătire, aşa cred că şi personalul universitar, care până atunci a predat unor tineri cu autonomie mare în învăţare, ar trebui să parcurgă, înainte de a intra în învăţământul preuniversitar, nişte module de formare ţintite pe vârsta elevilor cărora le vor preda.”