Ministrul Educatiei ii anunta in mod oficial pe romanii din tara in legatura cu noile legi foarte importante care sunt gandite pentru a schimba scolile si universitatile din Romania, dezvaluind mai jos ce fel de schimbari putem astepta din acest punct de vedere pentru cercetarea care se face in unitatile educationale.
Ministrul Educatiei vorbeste mai jos, deasemenea, si despre metaranking-ul national, un nou sistem de ierarhisare despre care Ligia Deca spune ca a fost conceput in baza analizei unir clasamente universitare internationale, si care va fi extrem de important pentru viitorul sistemului de invatamant din tara.
“Când îți dedici întregul parcurs academic progresului în societate, așa cum se întâmplă în cazul cercetării, sprijinirea ta devine prioritatea noastră. #LegileEdu aduc noi măsuri pentru dezvoltarea cercetării în universități, dar și pentru a le oferi sprijin celor care urmează acest drum. Implementăm o linie de finanțare specială, dedicată cercetării. Încurajăm concentrarea resurselor cu institute de cercetare și introducem noi reglementări.
Metarankingul naţional reprezintă un mecanism de ierarhizare conceput pe baza analizei unor clasamente universitare internaţionale, recunoscute de către International Ranking Expert Group, Inventory of International Rankings (IREG), în care sunt prezente universităţile româneşti, conform metodologiei stabilite prin ordinul nr. 3.046/17.01.2023 pentru aprobarea Metodologiei privind realizarea exerciţiului naţional de metaranking.
La fel ca și în metodologia anterioară, a fost propusă o formulă de calcul care să faciliteze cu acuratețe diferențierea poziției fiecărei instituții de învățământ superior din România în clasamentele internaționale, spre deosebire de alte exerciții paralele de metaranking care folosesc o încadrare nediferențiată, punctajele fiind evidențiate la nivel de patru zecimale. În exercițiul de metaranking specific anului financiar 2022, realizat conform metodologiei anterior menționate, au fost ierarhizate 29 de universități românești de stat (dintr-un total de 54) și două universități private. Obiectivele specifice ale Metarankingului Național vizează:
Să identifice instituțiile de învățământ superior reprezentative, din România, performante la nivel științific și cu vizibilitate internațională în clasamentele globale ale universităților europene și occidentale; să diferențieze instituțiile de învățământ superior din România, pe baza punctajului obținut în urma aplicării metodologiei internaționale standardizate și naționale, privitoare la realizarea exercițiului național de metaranking.
Să ofere managementului academic național, un instrument de analiză adecvat, cât mai obiectiv și transparent, privitor la impactul universităților românești în aria academică internațională. Instrumentul de analiză vizat este în măsură să furnizeze date utile pentru proiecția strategiei educaționale și de cercetare, inclusiv pentru proiectarea componentei care vizează finanțarea cercetării în universități.”