Ministrul Educatiei ofera mai jos o serie de explicatii de ultima ora cu privire la problemele cu care se confrunta in momentul de fata sistemul de invatamant, mai exact cel universitar, iar asta pentru ca discuta despre disparitia dintr-un clasament international celor mai bune universitati din lume, a singurei universitati romanesti care mai era listata.
Ministrul Educatiei ofera mai jos toate explicatiile cu privire la aceasta situatie, una care nu pune tara noastra intr-o pozitie prea buna, dar una care nu ar trebui sa surprinda pe cineva, avand in vedere problemele cu care se confrunta tara noastra in momentul de fata, din punct de vedere al mediului educational.
“Rezultatele clasificării internaționale a instituțiilor de învățământ superior Shanghai din acest an reflectă o oglindă a politicilor publice din ultimul deceniu. Reprezintă și un argument suplimentar pentru implementarea reformelor prevăzute în Legea învățământului superior nr. 199/2023, care va intra în vigoare începând din luna septembrie 2023.
Universitățile s-au concentrat pe asigurarea unui act educațional de calitate pentru studenți, prin recrutarea unor buni practicieni sau profesori cu vocație pedagogică, cu o solidă pregătire în domeniu. Ori în clasificarea Shanghai, calitatea educației se reflectă exclusiv prin rezultatele cercetării și premianți Nobel/Fields în corpul universitar. Interpretarea rezultatelor din clasificarea internațională „Shanghai” trebuie realizată pornind inclusiv de la înțelegerea corectă a metodologiei de lucru, mai puțin cunoscută publicului larg.
Există un număr semnificativ de studii care ne arată că cercetarea din România a fost subfinanțată în ultimii 30 de ani prin comparație cu alte state membre ale Uniunii Europene. Reamintim faptul că în 2023, Guvernul României a aprobat un buget pentru domeniul Cercetare Fundamentală – Cercetare Dezvoltare de 2.812.313.000 lei, o sumă cu peste 60% mai mare față de execuția bugetară realizată în 2022.
Este un efort considerabil, care va avea însă impact peste câțiva ani. Nivelul de performanță în cercetare a universităților românești se menține ridicat și este într-o continuă dezvoltare. Din perspectiva evoluției numărului de articole publicate în reviste cotate în zona roșie și galbenă. Într-un asemenea top, însă, aproape o treime din punctaj (30%) este acordată pentru existența absolvenților sau a cadrelor didactice sau a cercetătorilor, în universitățile evaluate, care să fi câștigat Premiul Nobel sau Medalia FIelds.
Sistemul național de asigurare a calității educației din învățământul superior s-a concentrat pe alte priorități decât cele prevăzute de clasificare, în contextul unei creșteri considerabile a numărului de studenți după 1990. În contextul în care România a cunoscut un proces de masificare a învățământului superior mai complex decât statele din regiune.”