Revolut, super aplicația financiară cu peste 30 de milioane de clienți la nivel global, din care peste 3 milioane în România, a anunțat azi lansarea unui nou modul educativ creat pentru a crește prevenția față de fraude în rândul clienților.
Riscul de fraudă este tot mai mare
Potrivit celor mai recente date oferite de Global Anti-Scam Alliance (GASA), fraudele au generat în 2021 pierderi de peste 50 miliarde de euro și un studiu realizat recent de Revolut subliniază faptul că tot mai mulți utilizatori ai internetului se simt amenințați de fraude.
Cercetarea, comandată de Revolut și realizată de Dynata, arată că 83% dintre consumatorii din România au observat o amplificare a fraudelor online și a scam-urilor care fie i-au vizat în mod direct, fie au vizat prieteni sau cunoscuți sau ambele variante. 38% au recunoscut că au fost chiar ei victimele unor fraude, în ultimul an, iar 41% au indicat că știu de situații de fraudare a unor colegi sau prieteni. Doar 17% dintre respondenți declară că nu au remarcat o intensificare a fenomenului.
Deși fraudele sunt tot mai prezente, consumatorii admit că sunt „în ceață” atunci când se pune problema prevenției și a protejării lor de scam-uri și fraude.
Potrivit studiului Revolut, 25% dintre utilizatorii de internet se simt foarte încrezători în capacitatea lor de a identifica eventualele fraude, în timp ce 11% nu au deloc încredere în propriile abilități. Majoritatea respondenților – 65% – declară că au încredere într-o oarecare măsură în priceperea personală de a identifica elementele unor fraude. Mai mult, 13% dintre consumatori spun că nu au auzit niciodată de scam-urile prin platformele de social media, 21% declară că își dau seama imediat dacă o reclamă de pe social media este falsă, iar 66% cred că și-ar putea da seama de asta doar dacă ar avea timp suficient ca să studieze cu atenție reclamele.
Tocmai pentru a reduce această nesiguranță, Revolut vine cu o campanie pentru creșterea conștientizării scam-urilor și lansează o serie de cursuri de prevenire a fraudelor în aplicație.
Aceste cursuri, disponibile începând cu versiunea 9.22 a aplicației, constau în cinci lecții: o introducere în explicarea fraudelor, un curs despre scam-urile legate de achiziții și cumpărături, altul despre scam-urile legate de investiții, un curs despre uzurparea identității, altul despre fraudele cu preluarea conturilor. Toate aceste lecții au fost create de echipele de experți anti-fraudă din Revolut și pornesc de la tipurile de scam-uri cel mai des folosite de escroci. Fiecare lecție include materiale care explică mecanismul de fraudă, cum clienții se pot proteja de acestea și arată exemple despre cum aceste fraude funcționează, pornind de la cazuri reale. La finalul fiecărei lecții, clienții își pot testa cunoștințele dobândite. Modulul educativ este gratuit și este integrat în aplicație în secțiunea Învață din Hub, fiind disponibil în limba română.
„Prin lansarea noului modul educativ privind fraudele, ne propunem să folosim educația pentru a le da clienților noștri puterea să se simtă mai informați, mai siguri pe ei și mai bine înarmați pentru a acționa și a depista fraudele, atunci le întâlnesc online, pe rețelele sociale sau la telefon”, a declarat Aaron Elliott-Gross, șeful Departamentului Anti-Fraudă din cadrul Revolut.
Revolut investește constant pentru a proteja clienții, mai mult de o treime din angajații săi lucrând într-un rol care contribuie la prevenirea infracțiunilor financiare. Banca digitală analizează tranzacție cu tranzacție pentru a identifica eventuale semnale ale unor fraude, iar atunci când modelul său de analiză detectează un risc de înșelătorie, intervine și avertizează clientul.
„Revolut depune foarte mult efort pentru a proteja clienții de escrocherii. Analizăm fiecare dintre cele 500 de milioane de tranzacții pe care clienții noștri le fac lunar pentru a găsi eventualele semne de fraudă, iar atunci când modelul nostru anti-fraudă detectează un risc de înșelătorie, intervenim, reținem transferul și avertizăm clientul. Clienții dețin, de asemenea, un rol esențial în a se proteja de escrocherii, iar noul nostru conținut cu rol educativ își propune să îi ajute să detecteze o escrocherie, indiferent de tipologie. Le recomandăm tuturor clienților ca, atunci când nu sunt siguri de o tranzacție și dacă văd în aplicație avertismentele noastre, să țină seama de aceste alerte și să nu finalizeze transferul considerat suspect”, a mai declarat Aaron.
Cum reacționează românii dacă sunt victimele unor fraude?
Cercetarea a mai scos la iveală faptul că unul din cinci respondenți știe exact ce să facă în cazul în care este victima unei fraude, în timp ce 16% nu cunosc nimic despre pașii care trebuie urmați. Jumătate dintre respondenți au indicat că prima măsură care trebuie luată, în caz de fraudă, este să-și blocheze cardurile direct în aplicația de digital banking. 20% au spus că ar informa Poliția și autoritățile despre incident, în timp ce 18% s-ar adresa imediat instituției bancare care a emis cardul.
Conform aceluiași studiu, 6 din 10 români cred că banca lor inovează foarte mult în domeniul conștientizării și prevenirii fraudei, dar 33% dintre respondenți nu sunt siguri de inovația pe care o pune la dispoziția clienților serviciul lor bancar, în scopul prevenirii fraudelor. 10% dintre participanții la sondaj cu siguranță nu sunt mulțumiți de inovația adusă de furnizorii lor actuali de servicii bancare în ceea ce privește prevenirea fraudei.
Respondenții români se simt deosebit de vulnerabili la fraude și înșelătorii: pe platformele sociale (56%), atunci când fac cumpărături online (de exemplu, atunci când banii sau informațiile au fost partajate prin intermediul unui site web, e-mail sau link fals, 52%), la înșelătoriile prin mesaje text pe telefon (44%) sau la cele prin telefonul mobil care copiază identitatea sau logo-ul unei companii (34%).
Și nu în ultimul rând, 61% dintre respondenți au declarat că ar prefera să folosească tehnologiile bancare digitale cu instrumente inteligente pentru prevenirea fraudei, în timp ce 30% ar opta în continuare pentru o bancă tradițională cu prezență fizică, pentru un acces mai ușor la un angajat al băncii, care ar putea ajuta în caz de fraudă. 9% dintre respondenți sunt încă nesiguri sau nehotărâți cu privire la cea mai bună soluție.
În ceea ce privește instrumentele la care ar trebui să apeleze furnizorii de servicii financiare ca să protejeze mai bine clienții de fraude, respondenții români menționează: sistemele de control al cardurilor/ conturilor, având capacitatea de a bloca imediat cardul sau contul (34%), educația și sensibilizarea clienților cu privire la fraude (33%) și tehnologia bancară/financiară, cum ar fi avertismentele de risc de fraudă (20%).