Sorin Grindeanu lanseaza un avertisment foarte serios cu privire la fondurile europene pe care Romania se bazeaza in momentul de fata, iar asta deoarece el spune ca este nevoie de foarte mare atentie pentru ca acestea sa nu fie suspendate de catre Comisia Europeana, pentru ca exista multe proiecte de infrastructura in derulare.
Sorin Grindeanu vorbeste deasemenea mai jos si despre situatia razboiului din Ucraina, in special despre canalele navigabile pe care nave cu cereale le folosesc pentru transport in momentul de fata, ele fiind vulnerabile in fata atacurilor care sunt derulate fara oprire de catre fortele ruse in aceasta perioada.
“Noi, la Ministerul Transporturilor, în ultimii doi ani aproape am dublat bugetul. La finalul lui 2021 aveam 14 miliarde de lei, acum avem aproape de 30 miliarde de lei. Sunt multe proiecte și contracte semnat. Toate aceste mari investiții sunt din fonduri UE, nu e nici măcat unul cu finanțare din altă parte. Nu-mi permit să ajungem să discutăm de eventuala suspendare a fondurilor europene.
Sau că nu ne încadrăm în ținta de deficit, pentru că atunci toate aceste proiecte se suspendă. Nu cred că e un scenariu pe care ni-l dorim. Dacă UE ne taie fondurile din PNRR, la Transporturi în acest moment absolut toate proiectele rămân fără finanțare, totul se oprește. Companiie nu lucrează fără să fie plătite. Într-adevăr, trebuie să fim foarte atenți.
S-au întâmplat bombardamente la graniţa comună, pe canalul comun Chilia. Noi suntem în contact permanent cu colegii din Ucraina. 70% din ceea ce tranzitează sau ceea ce exportă Ucraina pe zona de grâne, se întâmplă prin România. Chiar mai mult de 2,5 milioane de tone tranzitează lunar România, ca să fie exportate. În toate discuţiile pe care le-am avut şi cu americanii.
Si cu ucrainenii la Galaţi, şi cu Comisia Europeană am ajuns la concluzia că putem să ajungem la 4 milioane prin câteva măsuri pe care sunt convins că le putem implementa în perioada următoare. Unele dintre ele, proiecte europene şi vă dau un exemplu, navigabilitatea pe Sulina 24 de ore din 24. Astăzi se navighează doar pe lumină, pe durata zilei.
Acest proiect se va finaliza într-o lună şi va duce la o ridicare a acestei capacităţi. Navigabilitate 24 de ore din 24 va însemna un număr mult mai mare de nave. Sunt instituţii, la noi e Autoritatea Navală Română care e în contact cu fiecare navă de acest tip, dar sunt şi alte instituţii care nu au legătură cu activitatea navală.”