Ministrul Educatiei ofera o serie de informatii oficiale si importante cu privire la principiile care vor sta la baza profilului de formare al absolventului din invatamantul preuniversitar, iar asta pentru ca vorbim despre decizii care vizeaza milioane de elevi din intreaga tara, si despre care trebuie sa stim cu totii.
Ministrul Educatiei a publicat in transparenta publica ordinul in baza caruia va fi gandit acest profil de formare al absolventului din invatamantul preuniversitar, astfel ca avem o serie de informatii de interes cu privire la ceea ce urmeaza sa se intample in cadrul scolilor din intreaga tara.
“La baza profilului de formare al absolventului din învățământul preuniversitar se află următorul set de principii care: promovează dezvoltarea integrală a persoanei care manifestă respect pentru sine, pentru cei din jur și pentru mediul înconjurător; reprezintă fundamentul pentru cultivarea unei atitudini de implicare și responsabilitate la nivel personal, local, național și global.
Sunt integrate în toate experiențele de învățare ale elevului, atât la nivelul clasei, cât și în afara acesteia, prin interacțiunile sale zilnice. Dezvoltarea holistică – subliniază importanța dezvoltării armonioase, echilibrate și integrale a persoanei, astfel încât aceasta să fie capabilă să facă față provocărilor într-o lume în continuă schimbare. Abordarea echilibrată – promovează dezvoltarea echilibrată a diferitelor domenii de competențe.
Ajutând absolventul să-și stabilească nevoi și priorități de învățare care permit trasee educaționale flexibile. Spiritul de reflecție – promovează dezvoltarea unei conștiințe de sine profunde și a unei înțelegeri critice a lumii înconjurătoare, prin reflecție critică și autoevaluare, ca mijloace de progres și autoîmbunătățire continuă. Depășirea autolimitării – încurajează absolventul să exploreze alternative în parcursul său educațional, social și profesional.
Să-și depășească propriile limite și să își asume riscuri calculate în luarea deciziilor. Abordarea prospectivă – încurajează anticiparea viitorului și proiectarea acestuia, promovând o atitudine proactivă și un spirit inovator în abordarea problemelor și provocărilor viitoare. Reziliența – demonstrează capacitatea de a depăși obstacole și a persevera în fața dificultăților, manifestând un spirit de autonomie și autodeterminare. Promovarea incluziunii – valorizează respectul și considerația față de demnitatea și drepturile fiecărei persoane.
Față de diversitate, creând un mediu în care fiecare se poate dezvolta și își poate atinge potențialul maxim. Sustenabilitatea și grija pentru mediu – manifestă grijă activă față de mediul înconjurător și promovează sustenabilitatea, printr-o abordare responsabilă și conștientă a utilizării resurselor naturale, contribuind la dezvoltare durabilă. Cetățenia activă – susține implicarea activă și constructivă în grupurile și comunitățile de apartenență, participarea la luarea deciziilor, promovând un spirit de solidaritate și cooperare în vederea construirii unui viitor mai bun.”