Ligia Deca ofera o serie de explicatii de ultima ora cu privire la schimbarile pe care intentioneaza sa le faca in invatamantul din Romania, ministrul Educatiei punand in proces de transparenta publica o noua legislatie care urmeaza sa creeze un profil al absolventului din sistemul educational preuniversitar din Romania.
Ligia Deca ofera mai jos mai multe detalii cu privire la ceea ce presupune aceasta legislatie importanta pentru toata Romania, una care a fost gandita pentru binele elevilor, iar implementarea sa in scopul in care a fost creata poate sa aduca beneficii pentru milioanele de elevi din toata tara acum si in viitor.
“Nu sunt mai multe zile libere, daca ne uitam pe structura anului scolar, nu difera fundamental. Ceea ce avem, este o structurare diferita, adica dupa un modul de scoala, dupa o perioada de mai multe saptamani, exista o vacanta scurta. Asa ne si spun expertii, ca o curba de efort la un moment dat, trebuie sa aiba si o perioada de relans si o simt si eu in familie.
Noua lege privind profilul absolventului vorbeste despre cum ar trebui sa fie un absolvent de invatamant obligatoriu. In aceste zile avem in dezbatere publica acest profil al absolventului, care ne spune cum arata un absolvent de gradinita, de scoala primara, de gimnaziu, de liceu. In profil exista competente cheie care sunt agreate la nivel european, de exemplu scris, citit, inteles text.
Competente matematice, competenta digitala, competenta sociala, iar ele sunt descrise la nivelul fiecarui ciclu de invatamant, adica atunci cand termini gradinita, de exemplu, trebuie sa poti sa joci un joc intelegand si respectand regulile jocului, sau trebui sa poti povesti ceva ce ti s-a intamplat, in ordinea cronologica a evenimentului. La sfarsitul invatamantului primar competenele urca si tot asa.
Putem sa vorbim despre o busola, daca vreti, profilul absolventului este o busola care orienteaza si lista de discipline, pe care un copil le studiaza, adica planul cadru, dar si disciplinele scolare, adica ce studiaza copiii. Ne concentram pe competente, asta inseamna cunostinte, abilitati si atitudini. In profilul absolventului vorbim despre competente, dar si despre atribute prioritare
Un atribut prioritar este, de exemplu rezilienta, sau flexibilitatea, asta inseamna ca un copil trebuie sa se poata adapta la schimbari, iar atunci cand se afla intr-o situatie de dificultate, sa isi gaseasca resorturile interioare pentru a identifica solutii sa o depaseasca. Atributele prioritare aduc putina luma pe zonele in care invatamantul romanesc traditional nu se concentreaza foarte mult.”