Marcel Bolos, ministrul Finantelor Publice, anunta in mod oficial o serie de foarte importante schimbari de ultima ora pentru ANAF, iar asta doarece urmeaza sa fie puse in aplicare o serie de proiecte pentru modernizarea si digitalizarea institutiei, ceva cerut de extrem de multa vreme decatre multi oameni.
Marcel Bolos detaliaza mai jos pasii care vor fi urmati pentru ca ANAF sa fie modernizat si digitalizat in cursul urmatorilor ani, procesul fiind unul indelungat, dar vorbim despre masuri foarte ample, care urmeaza sa creasca intr-o mare masura procesul de colectare pentru bugetul statului roman.
“Vorbim în mod concret despre digitalizarea #ANAF. Cu termene și obiective clare, asumate în Guvernul Romaniei. Chiar dacă subiectul acesta e pe buzele tuturor de vreo 30 de ani, pot spune că în ultimele luni am făcut deja câțiva pași importanți în acest proces. În ședința de astăzi am prezentat nu mai puțin de șapte memorandumuri ce cuprind măsurile concrete ce sunt cuprinse în planul de reformă.
Le voi prezenta pe rând și aici, pentru că la finalul zilei toți suntem vizați de nevoia de creșterea a colectării la bugetul de stat. Prima componentă: 𝐑𝐞𝐚𝐥𝐢𝐳𝐚𝐫𝐞𝐚 𝐬̦𝐢 𝐢𝐦𝐩𝐥𝐞𝐦𝐞𝐧𝐭𝐚𝐫𝐞𝐚 𝐒𝐢𝐬𝐭𝐞𝐦𝐮𝐥𝐮𝐢 𝐧𝐚𝐭̦𝐢𝐨𝐧𝐚𝐥 𝐑𝐎 𝐞-𝐒𝐢𝐠𝐢𝐥𝐢𝐮. Contrabanda și frauda vamală/fiscală inseamnă pentru români pierderi financiare importante, cauzate de neachitarea taxelor vamale, precum și a altor taxe datorate bugetului de stat, inclusiv taxa pe valoarea adăugată (TVA) și accize.
O soluție pentru combaterea fenomenului este implementarea 𝐒𝐢𝐬𝐭𝐞𝐦𝐮𝐥𝐮𝐢 𝐧𝐚𝐭̧𝐢𝐨𝐧𝐚𝐥 𝐑𝐎 𝐞-𝐒𝐢𝐠𝐢𝐥𝐢𝐮, care va asigura respectarea trasabilităţii transporturilor rutiere de bunuri cu risc vamal/fiscal pe teritoriul României și va îmbunătăți activitatea autorităților cu competențe specifice din administrația centrală prin modernizarea și adaptarea procedurilor/metodelor de supraveghere vamală/fiscală la realitatea actuală.
Implementarea Sistemului naţional RO e-Sigiliu este reperul asumat, de care România are nevoie, pentru îmbunătățirea și modernizarea administrației centrale cât și pentru asigurarea respectării trasabilităţii transporturilor rutiere de bunuri.
Pentru dezvoltarea și operaționalizarea Sistemului național RO e-Sigiliu sunt necesare următoarele activități:
- Achiziționarea unui număr de 2000 sigilii inteligente;
- Dezvoltarea aplicațiilor informatice. Aici vă prezint câteva, cele mai de impact:
- vizualizarea/localizarea, prin sistem GPS, a mijloacelor de transport pe care au fost montate dispozitivele electronice;
- notificare în timp real asupra evenimentelor (rupere sigiliu, semnal slab, zonă cu risc de fraudă – zona geografică, posibilitate descărcare etc.);
- emiterea, în mod automat, a unui element de identificare, unic, pentru fiecare document întocmit și emiterea de situații și rapoarte cu privire la documentele întocmite, la evidența și gestiunea sigiliilor electronice;
- achiziționarea unui număr de 65 autospeciale și 70 autoturisme echipate cu aparatură specifică care să asigure funcționarea Sistemului național RO e-Sigilu în regim 24/7.”