Ministrul Educatiei a facut o serie de anunturi de ultima ora dupa dezastrul inregistrat la testele PISA, iar asta pentru ca Romania a avut o plasare extrem de proasta in clasamentul global al tarilor, desi Ligia Deca afirma ca rezultatele nu sunt cu mult diferite fata de cele inregistrate in anul 2018.
Ministrul Educatiei ofera mai jos informatii cu privire la rezultatele testelor PISA, punand problemele observate acum pe seama pandemiei de Coronavirus si felului in care aceasta a afectat programa scolara, elevii fiind serios afectati de modul in care s-au derulat cursurile, ceea ce se vede in teste.
“Una dintre concluziile raportului PISA 2022 este că avem un sistem de educație rezilient și că, prin măsurile luate, am reușit să limităm efectele pandemiei. Statistic, rezultatele României la PISA 2022 s-au menținut la aproximativ același nivel ca în 2018. La matematică, de exemplu, ponderea OECD a elevilor aflați la nivelul 2 sau mai sus de competență a scăzut cu 7 puncte procentuale.
De la 76% în 2018, la 69% în 2022, în timp ce rezultatele țării noastre au rămas aproape stabile. Am punctat, în cadrul evenimentului de prezentare a raportului PISA 2022, faptul că trebuie să facem tot posibilul pentru a crește procentul elevilor români care obțin performanțe medii și ridicate la lectură, matematică și științe. Am făcut deja primii pași, prin măsurile prevăzute în noua lege a învățământului preuniversitar.
Vom evalua nivelul de alfabetizare funcțională al elevilor, vom forma cadre didactice și vom pune la dispoziția elevilor resurse de învățare relevante pentru îmbunătățirea competențelor-cheie. Prin măsurile integrate prevăzute în legea învățământului preuniversitar: burse școlare axate pe susținerea performanței şi a consecvenței în învățare, indiferent de mediul socioeconomic, curriculum centrat pe formarea competențelor.
Predare adaptată și diferențiată, programul „Învățare remedială”, susținerea financiară a profesorilor conform rolului lor esențial, costul standard adecvat specificului şcolilor și desegregarea sistemului educațional, putem susține fiecare elev să-și atingă potențialul. Rezultatele PISA ne oferă informații valoroase și privind atitudinile, motivațiile, starea de bine și resursele accesibile elevilor.
Raportul arată că sistemul educațional din România este participativ și devine mai sigur și că numărul elevilor afectați de bullying a scăzut față de 2018. Pentru a progresa este nevoie de încredere reciprocă, de cooperare și de contribuția fiecăruia dintre dumneavoastră. De prioritizarea educației la nivel guvernamental, aşa cum sublinia doamna Tanja Bastianjc, analist OCDE. Vă invit, așadar, să continuăm să lucrăm împreună pentru ceea ce contează cu adevărat: atingerea potențialului copiilor noștri!”