În cadrul unei întâlniri recente la Ministerul Transporturilor și Infrastructurii (MTI), Ministrul Sorin Grindeanu a făcut anunțuri semnificative legate de progresul infrastructurii rutiere și măsuri de sprijin pentru transportatori. Lucrările pentru Lotul 3 al Autostrăzii Moldova (A7), care se desfășoară între Pietroasele și Municipiul Buzău, sunt programate să înceapă pe data de 1 martie. Acesta este ultimul din cele 13 loturi ale A7, ce leagă Ploiești de Pașcani, finanțate prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR).
Asocierea de constructori turci, desemnată pentru acest segment de 13,90 km, are la dispoziție un buget de 1,09 miliarde de lei (fără TVA) și un termen de 20 de luni pentru finalizarea lucrărilor. Proiectul include construcția a două noduri rutiere, Spătaru și Buzău, la intersecția cu DN 2 și DN 2B, respectiv, șase poduri și un pasaj superior peste calea ferată triaj și peste DN 2B. Această etapă marchează un pas important spre finalizarea A7, un proiect esențial pentru conectivitatea regională și națională.
În plus, Ministrul Grindeanu a subliniat realizările recente în dialogul cu reprezentanții transportatorilor români. Confederațiile patronale și federațiile reprezentative ale transportatorilor rutieri au salutat eforturile ministerului de a implementa rapid măsurile stabilite în beneficiul sectorului. Printre acestea se numără soluționarea aspectelor legate de reintroducerea toleranțelor la mase și dimensiuni pentru depășirile peste limitele maxime admise.
De asemenea, guvernul a aprobat acte normative pentru:
- Eliminarea diferențierii între transportul rutier național și internațional în acordarea despăgubirilor conform Convenției CMR.
- Posibilitatea reducerii tarifelor pentru Autorizațiile Speciale de Transport (AST).
- Eliminarea obligativității atestatului pentru transport agabaritic pentru conducătorii auto.
- Măsuri suplimentare, ce nu necesită adoptarea prin acte normative, includ inițiative pentru reducerea timpilor de așteptare în frontiere și implementarea separării fluxurilor UE și non-UE. Alte demersuri concrete includ corelarea periodicității examinării psihologice a personalului din transportul rutier cu transportul feroviar și alinierea Ordinului MTI 995/2011 cu noile prevederi din HG 1317/2023.
Un punct de interes major este și constituirea grupurilor de lucru pentru revizuirea OG nr. 49/2022 privind transportul alternativ și îmbunătățirea cadrului normativ pentru combaterea “pirateriei” în transporturi. Aceste grupuri vor aborda și modificarea legislației privind tahografele inteligente de generația a doua.
Aceste inițiative demonstrează un angajament ferm al MTI și al guvernului pentru îmbunătățirea infrastructurii și a condițiilor de lucru în sectorul transporturilor, cu un impact pozitiv asupra economiei și mobilității naționale.