Ministrul Educatiei a anuntat in mod oficial o serie de masuri foarte importante, care se vor aplica in toate scolile din Romania, ele vizand modul in care se vor face evaluarile, Ligia Deca oferind mai jos explicatii legate de digitalizarea acestora, un proces extrem de important pentru evolutia invatamantului romanesc.
Ministrul Educatiei incearca sa ii ajute pe romani sa inteleaga mai bine ceea ce inseamna evaluarea digitalizata in randul elevilor, ea urmand a se aplica din acest an in scolile din toata Romania, asa ca va fi interesant de vazut cat succes va avea aceasta abordare noua pentru invatamantul din Romania.
“Așa cum Ministrul Educației, Ligia Deca, a anunțat încă din vara anului trecut, generalizăm evaluarea digitalizată a lucrărilor scrise la examenele naționale, implicit la simularea lor. Prin urmare, lucrările elevilor de clasa a VIII-a, care vor susține începând de luni simularea evaluării naționale 2024, vor fi evaluate digitalizat. Evaluarea digitalizată afectează desfășurarea probelor scrise ?
Nu. Pentru candidați, singura diferență este că lucrările nu se mai secretizează manual. În schimb, acestea vor fi secretizate automat, în momentul în care sunt scanate. Care este obiectivul implementării evaluării digitalizate a probelor scrise din cadrul examenelor naționale ? Decizia de a generaliza evaluarea digitalizată este fundamentată pe beneficiile confirmate odată cu pilotarea, dintre care menționăm următoarele.
Anularea costurilor pentru transportul lucrărilor dintr-un județ în altul, în vederea evaluării; eliminarea birocrației (borderourile individuale de notare, precum și cele finale sunt generate automat, odată cu finalizarea evaluării); reducerea timpului de lucru destinat evaluării; transmiterea, în mod automat și aleatoriu, către alți doi evaluatori, a lucrărilor pentru care diferența dintre notele acordate de cei doi evaluatori inițiali este mai mare de un punct.
Scăderea riscului erorii umane în privința: calculului notei finale, a acordării altor punctaje decât cele din baremul de corectare, a introducerii notelor de pe lucrare în calculator, în vederea afișării rezultatelor; posibilitatea realizării unor analize complexe ale rezultatelor examenelor, pe itemi, categorii de elevi sau școli, pentru a valorifica rezultatele evaluării în beneficiul elevilor.
În sesiunea august – septembrie 2023 a examenului național de bacalaureat s-a testat platforma cu peste 6.000 de cadre didactice, pentru mai mult de 18.000 de candidați. La procesul de scanare a lucrărilor participă aproximativ 10% dintre cadrele didactice sau personal auxiliar (informaticieni), care au competențele necesare accesării și utilizării platformei. Procedurile de lucru prevăd soluții pentru situațiile în care conexiunea la internet nu funcționează, inclusiv scanarea lucrărilor în alt centru de examen sau la nivelul comisiei județene.