Ministrul Educatiei anunta in mod oficial pregatirea adoptarii unei noi strategii nationale foarte importante pentru Romania, iar asta deoarece Ligia Deca vorbeste despre Educatia Continua a Adultilor, un proiect menit sa ajute adultii sa isi imbunatateasca competentele si aptitudinile, inclusiv dupa finalizarea studiilor primare sau universitare.
Ministrul Educatiei ofera mai jos mai multe explicatii cu privire la ceea ce ar trebui sa stie romanii care sunt interesati de aceasta noua Strategie Nationala pentru Educatia Continua a Adultilor, ea fiind in momentul de fata in dezbatere publica, discutandu-se posibila aplicare a ei in toata tara.
“În contextul Strategiei Naționale pentru Educația Continuă a Adulților (SNECA) 2024 – 2030, conceptele și expresiile evidențiate mai jos sunt definite în concordanță cu documentele elaborate de OECD și Comisia Europeană, cu cele adoptate de Consiliul European și de Consiliul Uniunii Europene, precum și cu Legea învățământului superior, nr. 199/2023 publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 614 din 5 iulie 2023.
Conform art. 180 (2) din Legea învățământului superior, nr. 199 /2023, „învățarea pe tot parcursul vieții reprezintă totalitatea activităților de învățare realizate de fiecare persoană în orice etapă a vieții în contexte formale, non-formale și informale, având ca rezultat o îmbunătățire sau o actualizare a cunoștințelor, a abilităților și aptitudinilor.
A competențelor și a atitudinilor sau participarea în societate dintr-o perspectivă personală, civică, socială sau legată de ocuparea forței de muncă, inclusiv prin asigurarea unor servicii de consiliere și orientare în carieră”. Art. 180 (3) din Legea învățământului superior, nr. 199 /2023, stipulează faptul că aceasta cuprinde „învățământul superior, educația și formarea profesională, educația adulților, activitățile pentru tineret.
Si alte tipuri de învățare din afara contextelor formale de educație şi formare”. Educația continuă a adulților se referă la activități de învățare (formală, non-formală și informală), atât cu caracter general, cât și cu caracter vocațional în care se angajează adulții după ce au finalizat sau părăsit sistemele de educație și formare inițiale (indiferent de nivelul atins).
Îmbunătățirea perspectivelor de angajare, dezvoltarea personală și profesională și achiziția de competențe transferabile se numără printre principalele rezultate obținute ca urmare a participării constante la programe de educație continuă pentru adulți. În art. 180 (6) din Legea învățământului superior, nr. 199 /2023 se menționează faptul că „educația adulților, ca o componentă a învățării pe tot parcursul vieții, reprezintă orice formă de învățământ non-profesional, după etapa de educație inițială, indiferent dacă aceasta are un caracter formal, non-formal sau informal”.”
This post was last modified on feb. 7, 2024, 11:26 AM 11:26