Ministrul Educatiei a decis sa anunte o noua Hotarare de Guvern de ultim moment, prin care sunt impuse o serie de schimbari importante pentru scolile din toata Romania, Ligia Deca vizand repartizarea pe unitati administrativ-teritoriale si pe unitati de invatamant a bugetului pentru finantarea programului Masa Sanatoasa.
Ministrul Educatiei explica mai jos de ce este necesara o asemenea impartire a unitatilor de invatamant din Romania, pentru ca sumele de bani sa fie alocate in cel mai bun mod posibil, iar unitatile de invatamant care au nevoie de bani, sa primeasca sumele necesare pentru a continua sa le ofere mese elevilor.
“Am pus în consultare publică proiectul de Hotărâre pentru repartizarea pe unități, subdiviziuni administrativ-teritoriale și pe unități de învățământ a sumei, prevăzută în bugetul de stat pe anul 2024, pentru finanțarea Programului Național „Masă Sănătoasă”!. În linkul din comentarii este disponibil documentul supus consultării publice, inclusiv lista unităților de învățământ în care se implementează PNMS.
Numărul de beneficiari și sumele necesare pentru finanțarea programului în anul 2024 și a repartizării acesteia pe unități/subdiviziuni administrativ-teritoriale. Autoritățile administrației publice locale pot stabili suplimentarea numărului de beneficiari, la nivelul unității administrativ-teritoriale, cu asigurarea finanțării, cu încadrare în sumele aprobate cu această destinație în bugetele locale ale unităților/subdiviziunilor administrativ-teritoriale.
Obiectivul Ministerului Educației este asigurarea accesului echitabil și nediscriminatoriu la o educație de calitate a tuturor preșcolarilor și elevilor din România, obiectiv ce presupune cu preponderență măsuri rapide și coerente de intervenție integrată pentru diminuarea riscului de excluziune și de abandon școlar care grefează asupra mediului școlar din ariile geografice dezavantajate economic sau social.
Urmare a: situației existente la nivelul sistemului educațional preuniversitar, în care un număr mare de elevi se află în risc de eșec școlar sau abandonează, părăsesc timpuriu școala, frecventarea școlii fiind direct influențată de condițiile socio-economice și geografice defavorabile (distanțe mari și/sau trasee dificile de la domiciliu la unitatea de învățământ, lipsa mesei de prânz).
Neputând, astfel, participa la activităţile educaţionale curriculare sau extracurriculare, date care reies şi din comunicările Eurostat privind rata de părăsire timpurie a şcolii, aceasta având pentru România o valoare de 18,1% în anul 2017, 16,4% în anul 2018, 15,3% în anul 2019, 15,6% în anul 2020 și 15.3% în 2021.A faptului că fiecare copil al României are dreptul la educaţie, însă statutul socio – economic al familiilor din care provin majoritatea copiilor de vârstă şcolară nu le permite nici măcar asigurarea zilnică a unui pachet alimentar pentru a fi prezenţi la orele de curs.”