Ministrul Educatiei anunta in mod oficial o noua legislatie de ultim moment, anuntata de catre Ligia Deca pentru sistemul de invatamant din Romania, iar asta pentru ca vorbim despre standardele minimale nationale necesare si obligatorii pentru obtinerea anumitor titluri didactice de catre profesori.
Ministrul Educatiei explica mai jos de ce este necesara aceasta legislatie in momentul de fata, ea fiind deocamdata publicata ca parte a procesului de transparenta decizionala, ramanand de vazut cand anume va fi transformata intr-o lege in sine, fara a se sti cat anume ar putea dura acest lucru, in final.
“Am pus în consultare publică Pachetul de standarde minimale naționale necesare și obligatorii pentru conferirea titlurilor didactice de conferențiar și profesor din învățământul superior, a atestatului de abilitare, precum și a diplomei de doctor, elaborate de Consiliul Național de Atestare a Titlurilor, Diplomelor si Certificatelor Universitare (CNATDCU).
Solicitările CNATDCU, anterioare Legii învățământului superior nr. 199/2023, cu privire la propunerile de modificare a standardelor minimale naționale au vizat inițial domeniul științelor inginerești, constatându-se necesitatea uniformizării acestor standarde. Ministerul Educației a solicitat în cadrul unor ședințe ale Consiliului General, atât comisiilor de specialitate CNATDCU.
Cât și consiliului General al CNATDCU, fundamentarea oportunității privind revizuirea standardelor minimale pentru acordarea titlurilor științifice și didactice, în sensul armonizării acestora, pentru cele 35 de domenii. În prevederile art. 156 din Legea învățământului superior nr. 199/2023, se statuează faptul că CNATDCU elaborează standarde minimale pentru conferirea titlurilor didactice de conferențiar și profesor din învățământul superior, a atestatului de abilitare, precum și a diplomei de doctor.
În acest context, Ministerul Educației a făcut către CNATDCU recomandarea ca în elaborarea standardelor minimale pentru obținerea atestatului de abilitare, să aibă în vedere faptul că activitatea didactică nu trebuie omisă în raport cu activitatea de cercetare. La formularea standardelor minimale se ia în considerare numai factorul AIS (scorul de influenţă al revistei în care este publicat articolul), prin normarea sa la factorul SRI (scorul relativ de influenţă).
Acest factor (normat sau nu) are mai multe avantaje: nu are în vedere autocitările din aceeaşi revistă şi citările sunt ponderate în funcţie de rangul revistelor dintr-un subdomeniu. Nu se va folosi factorul de impact (IF), deoarece se constată în ultimii ani alterarea gravă a clasificării revistelor după IF, ca urmare a unor practici neloiale ce au ca scop creşterea nefirească a factorilor de impact ai anumitor reviste.”