Ministrul Educatiei a decis sa transmita in mod oficial o serie de mesaje oficiale de ultim moment pentru elevii din scolile Romaniei, Ligia Deca vorbind intr-o prima faza mai jos despre o vizita facuta la Sibiu, unde s-a intalnit cu directorii catorva dintre scolile din judet, pentru a discuta despre situatia locala.
Ministrul Educatiei ofera deasemenea mai jos informatii si despre motivatia din spatele adoptarii Planului National pentru Combaterea Violentei Scolare, masurile fiind obligatorii pentru a-i ajuta pe elevi sa se poata bucura de invatamant de cea mai buna calitate in aceasta perioada, ceva ce foarte multi isi doresc.
“#ÎnVizităLaSibiu am avut și o întâlnire cu directorii școlilor din județ, apoi am vizitat Școala Gimnazială “Ioan Slavici” Sibiu. Cu directorii am discutat despre măsurile pentru prevenirea violenței în școală și despre cât de important este ca ea să fie un loc sigur. M-am bucurat să văd preocuparea pentru asigurarea accesului la educație – aceasta este, și pentru mine, o prioritate, alături de reducerea abandonului școlar.
Această preocupare este principalul motiv pentru care am mers la Școala Gimnazială Ioan Slavici care desfășoară activități pentru a crește participarea școlară, prin Programul Național de Reducere a Abandonului Școlar (PNRAS).
Activități remediale, masă caldă, digitalizare, excursii și premii pentru copii – sunt doar câteva dintre avantajele implicării în proiect. De aceste avantaje se bucură întreaga comunitate școlară. Mulțumesc Inspectoratului Școlar Județean pentru implicare în organizarea acestei vizite!
Art. 65 din Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare, prevede ca obiectiv al Planului național de prevenire și combatere a violenței școlare prevenirea și reducerea activităților și comportamentelor care încalcă sau favorizează încălcarea normelor de moralitate și conduită, în orice formă de manifestare, atât ca violență verbală.
Fizică, psihologică (bullying), emoțională, sexuală, socială, culturală, cibernetică, cât și ca orice alte activități sau comportamente care pot pune în pericol sănătatea sau integritatea beneficiarilor primari și a personalului din sistemul educațional. Definiția violenței cotidiene, propusă de OMS (Raportul mondial asupra violenței și sănătății, Geneva, 2002) face referire expresa la cazuri clare.
Vorbim despre „amenințarea sau folosirea intenționată a forței fizice sau a puterii contra propriei persoane, contra altuia sau contra unui grup sau a unei comunități, care antrenează sau riscă puternic să antreneze un traumatism, un deces sau daune psihologice, o dezvoltare improprie sau privațiuni”. Sunt excluse toate evenimentele accidentale, numai dacă acestea nu implică intenția de a ucide sau de a răni, dar se includ actele bazate pe o relație de putere exprimată prin intimidare, amenințare sau, invers, neglijență și omisiune.”