Ministrul Educatiei a hotarat in mod oficial adoptarea unui nou ordin foarte important pentru sistemul de invatamant din Romania, iar asta pentru ca el ne aduce in imediata atentie o metodologie al carui scop este reglementarea procesului de elaborare, validare, aprobare si gestionare a unui standard ocupatiional, in cadrul unitatilor de invatamant.
Ministrul Educatiei explica mai jos cum anume ar trebui sa functioneze aceasta metodologie pentru a le permite profesorilor sa creeze o relatie intre piata muncii, educatie si formarea profesionala, exprimata prin cerintele pietei muncii, iar mai multe detalii in legatura cu toate aceste informatii, puteti vedea mai jos, chiar in momentul de fata.
“Prezenta metodologie reglementează procesul de elaborare, validare, aprobare şi gestionare a unui standard ocupațional, denumit în continuare SO. Standardul ocupațional este documentul care precizează competențele profesionale necesare practicării unei ocupații. Prin SO se stabilește o relație între piața muncii și educația si formarea profesională, exprimată pe de o parte prin cerințele pieței muncii.
Descrise prin activități/sarcini și competențele/abilitățile necesare practicării unei ocupații, iar pe de altă parte prin elementele definitorii ale educației și formării profesionale, exprimate prin cunoștințe, deprinderi, nivel de calificare, nivel educațional, nivel de competențe, plan și programă de educație și formare profesională teoretică și practică, durată, credite ECTS, condiții de acces, în condiții de asigurare a calității sistemului.
În vederea elaborării unui SO trebuie să se țină cont de principalele sarcini şi responsabilități specifice unei ocupații, așa cum sunt menționate în Clasificarea Internațională Standard a Ocupațiilor, denumită în continuare ISCO-08, în Clasificarea Ocupațiilor din România, denumită în continuare COR, precum şi în Clasificarea europeană a aptitudinilor/competențelor, calificărilor şi ocupațiilor, denumită în continuare ESCO. SO se întocmesc numai pentru ocupații prevăzute în COR.
SO este un instrument național de referință în educația și formarea profesională care stă la baza organizării și realizării programelor de educație și formare profesională a adulților și a standardelor de pregătire profesională.În educația și formarea profesională organizată pe baza SO, o persoană dobândește competențele necesare pentru a îndeplini cu succes sarcinile acelei ocupații, conform cerințelor din piața muncii.
SO se realizează de specialiști cu experiență practică în domeniul ocupațional al standardului, împreună cu specialiști în formare şi educație, în asigurarea calității, în calificări sau manageri. Structura SO este prevăzută în Anexa nr. 2 la Ordinul ministrului muncii și solidarității sociale și al ministrului educației nr. 6250/2156/2022 pentru aprobarea Metodologiei de elaborare, validare, aprobare şi gestionare a standardelor ocupaţionale, publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 1208 din 16 decembrie 2022, cu modificările și completările ulterioare.”