Consiliul Uniunii Europene a aprobat oficial astăzi un nou Regulament privind standardele de emisii de CO2 pentru vehiculele grele, aducând modificări și consolidări semnificative ale normelor existente. Scopul acestor actualizări este de a reduce și mai mult emisiile de CO2 din sectorul transportului rutier, introducând noi obiective ambițioase pentru anii 2030, 2035 și 2040.
Prin aceste standarde mai riguroase, UE speră să crească semnificativ ponderea vehiculelor cu emisii zero în parcul auto de vehicule grele, menținând în același timp niveluri ridicate de inovație și competitivitate în acest sector crucial.
Noile norme extind domeniul de aplicare al regulamentului existent pentru a include aproape toate vehiculele grele noi cu emisii certificate de CO2. Astfel, camioanele mai mici, autobuzele urbane, autocarele și remorcile vor fi, de asemenea, supuse valorilor-țintă de reducere a emisiilor. Această extindere este menită să asigure o abordare holistică și coerentă în eforturile de reducere a emisiilor de CO2.
Obiectivul actual pentru 2025, care presupune o reducere cu 15% a emisiilor pentru camioanele grele cu o greutate de peste 16 tone, este menținut. Cu toate acestea, regulamentul introduce și următoarele noi obiective:
- Reducerea emisiilor cu 45% începând cu 2030 (creștere de la 30%);
- Reducerea emisiilor cu 65% începând cu 2035;
- Reducerea emisiilor cu 90% începând cu 2040.
Aceste obiective se vor aplica camioanelor medii, camioanelor grele cu o greutate de peste 7,5 tone și autocarelor, precum și vehiculelor de uz specific corespunzătoare, începând cu 2035.
Regulamentul stabilește ca 100% din autobuzele urbane noi să aibă emisii zero până în 2035, cu un obiectiv intermediar de 90% până în 2030. Autobuzele interurbane vor fi exceptate de la acest obiectiv, fiind considerate, din punct de vedere al reducerii emisiilor, autocare.
Regulamentul urmează să fie semnat și publicat în Jurnalul Oficial al UE și va intra în vigoare la 20 de zile după publicare.
În 2027, Comisia Europeană va evalua eficacitatea și impactul regulamentului modificat. Printre altele, Comisia va trebui să analizeze și posibilitatea de a elabora o metodologie comună pentru evaluarea și raportarea emisiilor de CO2 generate pe durata întregului ciclu de viață al vehiculelor grele noi.
Aceste măsuri reprezintă un pas crucial în eforturile Uniunii Europene de a combate schimbările climatice și de a promova sustenabilitatea în sectorul transporturilor. Noile standarde vor impulsiona tranziția către un parc auto de vehicule grele mai ecologic și mai eficient din punct de vedere energetic, consolidând astfel poziția UE ca lider global în lupta împotriva emisiilor de CO2.
The Council has adopted new targets to reduce CO2 emissions from trucks, buses and coaches:
⏬ -45% from 2030
⏬ -65% from 2035
⏬ -90% from 2040And from 2035 new urban buses will have to be zero-emission vehicles. #ClimateNeutralEU
— EU Council (@EUCouncil) May 13, 2024