Ministrul Educatiei a creat o noua Hotarare de Guvern oficiala, de ultim moment, care are menirea de a impune o serie de schimbari importante cu privire la sistemul de invatamant, iar asta deoarece ele au legatura cu schimbarile climatice si felul in care tinerii pot contribui la reducerea efectelor lor.
Ministrul Educatiei explica foarte clar de ce ar trebui sa fie implementata in Romania schimbari in baza carora sistemul de invatamant sa ii ajute pe tineri sa invete despre efectele schimbarilor climatice, dar si cum ar trebui sa fie ei pregatiti pentru a actiona intr-un mod care sa duca la reducerea efectelor lor.
“Resursele naturale sunt esențiale pentru supraviețuirea populației umane și pentru dezvoltarea socioeconomică. Degradarea accelerată a sistemelor ecologice, identificată și adusă în atenția opiniei publice și a factorilor de decizie, cu precădere în ultima perioadă, constituie o urgență. Prin urmare, informarea și educarea populației pentru prevenirea și combaterea schimbărilor climatice constituie nu numai un factor de dezvoltare strategică.
Ci și un pas important pentru integrarea măsurilor de stopare și diminuare a efectelor asupra mediului înconjurător și de adaptare la schimbările climatice. Prin măsurile impuse în sistemul de educație, pe termen lung, implementarea strategiei va aduce beneficii întregii societăți, prin promovarea unei culturi a sustenabilității. Exercitarea dreptului constituțional la un mediu de viață sănătos și echilibrat ecologic, garantat prin constituție, ridică protecţia mediului la rangul de îndatorire fundamentală.
Măsurile propuse prin strategie vor conduce la reducerea amprentei de carbon a clădirilor unităților de învățământ preuniversitar din România, prin creșterea eficienței energetice, generare de energie verde, regenerarea spațiului verde, colectare selectivă ș.a. Astfel, se vor crea premisele beneficiului durabil și al creșterii bunăstării. Creșterea gradului de informare și educație va avea impact pozitiv asupra protejării mediului, precum și al adaptării la schimbările climatice.
Astfel, educarea populației va avea efecte pozitive asupra tuturor parametrilor: climă, calitatea aerului, calitatea apei și resurselor naturale, calitatea solului, biodiversitate, inclusiv floră, faună, ecosistem și peisaje. Conectarea evaluării costurilor și beneficiilor cu inovația și digitalizarea oferă o imagine comprehensivă asupra impactului și eficacității strategiei în contextul unei societăți coezive.
Orientate către creșterea gradului de educație și conștientizare, în rândul copiilor și tinerilor, privind protecția mediului și schimbările climatice, precum și adaptarea întregii societăți la schimbările climatice. Actul normativ susține implementarea principalelor obiective de dezvoltare durabilă: ODD 4: Educație de calitate: Asigurarea unei educații de calitate incluzive și echitabile și promovarea oportunităților de învățare pe tot parcursul vieții pentru toți, în special Ținta 4.7.”