Mircea Fechet, ministrului Mediului, și președintele Agenției Naționale pentru Protecția Mediului, Laurențiu Alexandru Păștinaru, au fost prezenti la semnarea acordul de mediu pentru proiectul „Îmbunătățirea condițiilor de navigație pe sectorul comun Româno-Bulgar al Dunării – FAST DANUBE”.
Mircea Fechet spune ca proiectul FAST DANUBE este situat între Porțile de Fier II și Chiciu – Silistra, acoperind o lungime totală de 488 km, pe județele Mehedinți, Dolj, Olt, Teleorman, Giurgiu și Călărași. Ministrul Mircea Fechet a subliniat importanța respectării condițiilor de mediu stipulate de specialiștii ANPM pentru a minimiza impactul asupra habitatelor și speciilor protejate din siturile Natura 2000.
Mircea Fechet dezvaluie ca FAST DANUBE este un proiect multianual, finanțat în proporție de 85% de Uniunea Europeană și 15% de la bugetul de stat. Partenerii implicați sunt Administrația Fluvială a Dunării de Jos Galați din România și Agenția Executivă pentru Explorarea și Întreținerea Dunării din Ruse, Bulgaria. Bugetul total al proiectului este de 5.252.000 de euro.
Conform acordului de mediu, implementarea proiectului va dura aproximativ șapte ani. Primele doi ani sunt dedicați lucrărilor de dragare și construcție, urmate de monitorizarea continuă a efectelor asupra mediului și a condițiilor hidromorfologice.
Principalul obiectiv al proiectului este îmbunătățirea condițiilor de navigație și sporirea siguranței traficului pe sectorul comun de Dunăre dintre România și Bulgaria. Se dorește creșterea numărului de zile în care navigația este posibilă de la 280 la 340 zile pe an, conform recomandărilor Comisiei Dunării de la Budapesta, și mărirea traficului de mărfuri transportate cu 20%.
Proiectul își propune identificarea și implementarea soluțiilor tehnice necesare pentru asigurarea condițiilor optime de navigație pe tot parcursul anului, în toate punctele critice. Acesta acoperă două corpuri de apă principale:
- RORW14.1_B3 “Dunărea: Porțile de Fier II – Chiciu” în România
- BG1DU000R001 “Dunav” în Bulgaria
Zona a fost împărțită în cinci sectoare critice, dintre care trei sunt administrate de autoritățile române și două de autoritățile bulgare.
Ministrul Mircea Fechet a declarat că implementarea acestui proiect este esențială pentru dezvoltarea transportului fluvial și îmbunătățirea infrastructurii de navigație, subliniind că toate măsurile luate vor respecta normele de protecție a mediului.