Ministrul Educatiei a publicat un nou act normativ foarte important pentru viitorul sistemului de invatamant, iar asta pentru ca vorbim despre un ordin al Ligiei Deca privind profilul si standardele profesionale organizate pe niveluri de invatamant, asa cum puteti vedea si mai jos, fiind oferite explicatii foarte clare in legatura cu ceea ce ar trebui sa aduca el.
Ministrul Educatiei incearca sa stabileasca felul in care profilul si standardele profesionale ale profesorilor vor fi folosite pentru a crea un sistem de invatamant mult mai bun pentru tinerii din Romania, iar asta in conditiile in care este nevoie de noi masuri care sa creasca nivelul si calitatea atentiei acordate tinerilor care invata in scolile din toata Romania acum.
“Am lansat în consultare publică proiectul de Ordin privind profilul și standardele profesionale organizate pe niveluri de învățământ, domenii de competențe, etape de carieră – licențierea (care va înlocui, din anul 2028, actualul examen pentru obținerea definitivării în învățământ), gradul II și gradul I – și niveluri de învățământ (educație timpurie, învățământ primar, gimnazial și liceal, tehnologic și tehnologic dual).
Profilul și standardele profesionale vor ghida politicile de formare și evoluție în carieră a cadrelor didactice în următorii ani. Care este rolul profilului și al standardelor profesionale pentru cadrele didactice în creșterea calității educației din România ? Profilul profesional al cadrului didactic reflectă competențele profesorilor aflați în diferite etape de carieră, acele cunoștințe, abilități și atitudini necesare cadrelor didactice.
Pentru a asigura educație de calitate și pentru a sprijini dezvoltarea armonioasă a fiecărui copil, elev. Profilul și standardele profesionale ale cadrelor didactice vor fi utilizate pentru ghidarea proceselor de elaborare a planurilor de învățământ. Si a standardelor de calitate pentru programele de studii universitare pentru formarea inițială a cadrelor didactice, precum și a politicilor de evoluție în carieră, conform noilor legi ale educației.
Profilul și standardele profesionale sunt adaptate la cele trei etape de evoluție profesională: Licentierea, Gradul II, Gradul I. Licențierea certifică pregătirea pentru exercitarea autonomă a profesiei didactice. Profesorul licențiat deține competențele de bază pentru profesie, asigurând un demers educațional de calitate, în acord cu solicitările sistemului educațional. Gradul didactic II certifică practicarea eficientă a profesiei didactice.
Profesorul cu gradul didactic II deține competențele funcționale pentru profesie, oferă sprijin colegilor și se implică în activități de mentorat. Gradul didactic I certifică practicarea profesiei didactice la un nivel avansat, în mod constant, inclusiv predarea bazată pe schimb de bune practici, pe reflecție și creativitate.”