Ministrul Educației anunță în mod oficial faptul că au fost în sfărșit trimise către Monitorul Oficial al României, pentru publicare, doua ordine extrem de importante, ele vizând modificarea Statutului Elevului din școlile românești, Ligia Deca explicând mai jos ce fel de drepturi și obligații oferă aceste documente care își vor produce efectele după publicare.
Ministrul Educației a lucrat pentru o perioadă îndelungată de timp pentru a crea Statutul Elevului pentru tinerii din școlile întregii Românii, astfel că vorbim despre măsuri care erau necesare de foarte multă vreme, dar care urmeaza sa fie puse în aplicare abia în această perioadă de timp, deci rămâne să vedem ce efecte vor avea.
“Au fost transmise, spre publicare în Monitorul Oficial al României, cele două ordine de ministru pentru aprobarea Statutului Elevului, respectiv pentru aprobarea Regulamentului-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar. Cursurile cu prezență fizică pot fi suspendate în situații excepționale. Am prevăzut explicit că în aceste situații activitatea se poate desfășura în format online sau hibrid.
Ședințele consiliului de administrație/ale consiliului profesoral se vor putea desfășura în format hibrid sau online, fara condiționare de existența unor situații excepționale. Documentele manageriale și alte documente elaborate de comisiile constituite la nivelul unității de învățământ pot fi stocate în format digital. La fiecare sfârșit de interval de cursuri (modul) se acordă o notă la purtare, prin care se evaluează comportamentul elevului și respectarea regulamentului unității de învățământ.
La finalul anului școlar, se calculează media acestor note. Media rezultată se diminuează în mod corespunzător, cu câte un punct pentru fiecare 20 de absențe nemotivate/an școlar. În continuare, este interzisă folosirea absenței ca mijloc de coerciție. Școlile au obligația de a publica autorizația de securitate la incendiu, precum și autorizația sanitară de funcționare. În cazul în care aceste autorizații nu sunt deținute de către școală, vor informa în acest sens.
La finalizarea gimnaziului și a liceului, profesorul consilier școlar și dirigintele vor emite, pentru fiecare elev, câte o recomandare de încadrare într-o formă de învățământ de nivel superior, având caracter de orientare școlară. În cazul absolvenților de învățământ liceal, este prevăzută posibilitatea emiterii unei recomandări sub forma unei orientări vocaționale de încadrare pe piața forței de muncă. Recomandările sunt consultative.
În unitățile de învățământ preuniversitar în care se derulează mai mult de trei programe ale UE în domeniul educației, directorul poate numi, după consultarea consiliului profesoral, un cadru didactic coordonator pentru proiecte educaționale europene. Elevii au dreptul de a beneficia de planuri individualizate de învățare. Elevii au dreptul de a-și exprima opțiunea pentru disciplinele din curriculumul la decizia elevului din oferta școlii (CDEOŞ).”