Marcel Ciolacu, premierul României, a anunțat că mult așteptata Autostradă a Moldovei va fi în curând operațională, marcând un moment important în dezvoltarea infrastructurii din România. După mai bine de trei decenii de întârzieri și promisiuni neîndeplinite, Ciolacu a subliniat angajamentul actualului guvern de a transforma aceste planuri în realitate.
„Mai e puțin timp până când se va circula pe Autostrada Moldovei. În sfârșit, după 30 și ceva de ani, nu mai vorbim nici de promisiuni, nici de se va întâmpla peste nu știu cât timp. Acest guvern, pe care îl conduc, are investiții duble față de guvernul Cîțu-Drulă și de trei ori mai mari față de celebrul guvern Orban-Orban, pentru că atunci a fost doar PNL la guvernare. Acesta este adevărul!”, a declarat Marcel Ciolacu.
Marcel Ciolacu a oferit o actualizare privind progresul autostrăzii, indicând că ambele loturi sunt în termenul asumat prin contract și trebuie finalizate până la sfârșitul anului. Proiectul implică contribuții din partea companiilor românești și mixte, pe care Ciolacu le-a lăudat ca fiind exemplare.
În prezent, România are aproximativ 781 de kilometri de autostrăzi și drumuri expres în construcție. Dintre aceștia, aproximativ 518 kilometri sunt efectiv în lucru, în timp ce 263 de kilometri sunt în etapa de proiectare în urma procesului de licitație. În plus, 363 de kilometri sunt în faza de licitație și aproximativ 234,67 kilometri de drumuri naționale sunt în lucru.
Ciolacu a abordat și importanța strategică a acestor proiecte de infrastructură, mai ales în contextul relocării companiilor din cauza tensiunilor geopolitice din Ucraina, Rusia și alte părți ale Europei. El a subliniat avantajul României de a avea un mix energetic favorabil și independență față de gazul rusesc, factori cheie în atragerea acestor relocări.
„Nimeni nu vine dacă nu investim în infrastructură. Mai mult, aceste investiții sunt într-o zonă de dezvoltare a României uitată total mult prea mult timp. Și atunci, dacă dezvolți prea mult într-o zonă cum ar fi în zona Ardealului, unde s-a dezvoltat oricum, nu mai există forța de muncă. De aceea, atâta forță de muncă, plus valoare, a plecat în străinătate,” a explicat el. Pentru prima dată, România înregistrează un sold pozitiv al migrației, ceea ce indică eficiența abordării guvernului.
Ciolacu a recunoscut că aceste proiecte de infrastructură sunt finanțate atât prin împrumuturi, cât și prin deficit, cu 40% din finanțare venind din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) sau fonduri europene, iar restul de 60% din bugetul de stat. El a subliniat că, pentru el și actualul guvern, lucrările în infrastructură sunt o prioritate datorită efectului rapid de multiplicare în economie, ceea ce duce la creșterea veniturilor statului și a încasărilor mai mari.
Prim-ministrul a încheiat prin reafirmarea angajamentului guvernului față de dezvoltarea infrastructurii, ca factor crucial pentru creșterea economică și stabilitatea României.